EN | ES |

354

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

281

Evangelium skrze otázky vyložení in Quarto*. ,Postylla nedélnf a sváteční s novýma jak na neděle tak na svátky vejklady, obrazy, pátera Matěje Štajera, in Quarto,

8. vydání vyšlo r.1702 tamže, 4. vydání r. 1719 u Joach. Jana Kamenického (un. 54 B 92), 5. vydání tamże r. 1731, 6. vyddni u Mat. Ad. Hôgera 1737. (V. Jg. 300, Jir. TI, 266.)

Co se týče způsobu výkladův, Šteyer klade rád otázky, na něž pak odpovídá, na . v kázání na den Nanebevstoupení Páně klade 8 otázek:

I. Proč Kristus Pán ukázal se tehdáž, když jedenácte Apoštolů stolilo ?

II. Proč v den odjití svého trestal učedlníky pro nedovčru jejich a tvrdost srdcí? atd. (I 293—297).'*) K otézkém danym odpovídá buď sám nebo slovy někoho jiného (nejčastěji některého otce círk.), slova ta pak sám zase rozvádí.

Ve výkladech užívá rád různých přirovnání a kontrastův. Líčí na . umučení Páně a za kontrast klade hříchy, které se páchají v ostatcích masopustních (T 156—157). Ty, kteří jen na věci pozemské myslí, o nebeské však se nestarají, přirovnává k žabám, které vždycky v audolích a laužích zůstávají a nikdy na horu nevystupují. (1 175). Jiná přirovnání: Jako voda, která vždycky teče, bývá dobrá a: chutná, stojatá pak, jaká jest v lauži, kazí se, jest nechutná a nic jiného se v nerodí, než červy a žáby: tak duše, která vždycky v dobrých skutcích pracuje, jest Bohu milá, ta pak, kteráž zahálí, toliko hříchy a nepravosti v sobě plodí. (I 109). Jako daleko jest lilium krásnější mezi trním než když samo jest bez trní, tak také jest věc slavná, že dobří mezi zlými v dobrotě své zůstávají. (I 121).

Kazatel podává mnoho příkladův, jednak skutečných, z dějin, jednak vymyšlených, zázračných. Líče zkázu města Jerusaléma, podává výtah z historie žid. Jos. Flavia (Joseph. lib. 7. de bello Jud. с. 12, I 414 420). O životě sv. Oyrilla a Methodéje, sv. Vojtécha, sv. Víta, a jiných svatých českých, a o různých příbězích českých vy- pravuje dle Hájkovy kroniky (ma . II 101—112, II 139—153, U 172, II 204, atd.)

Příběhy smyšlené, zázračné, které byly v oblibě a budily hrůzu u hříšníků strašným namnozelíčením, jsou vybrány z různých pramenů, nejvíce z Pexenfeldera; na . spiso- vatel mluví o sv. Janu Křtiteli, že, ačkoli byl muž svatý, přišel do vězení

19) Doklady uvádím vždy z 1. vydání.


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile