EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
281

[2]
Evangelium skrze otázky vyložení in Quarto*. ,Postylla nedélnf
[3]
a sváteční s novýma jak na neděle tak na svátky vejklady, obrazy,
[4]
pátera Matěje Štajera, in Quarto,

[5]
8. vydání vyšlo r.1702 tamže, 4. vydání r. 1719 u Joach. Jana
[6]
Kamenického (un. 54 B 92), 5. vydání tamże r. 1731, 6. vyddni
[7]
u Mat. Ad. Hôgera 1737. (V. Jg. 300, Jir. TI, 266.)

[8]
Co se týče způsobu výkladův, Šteyer klade rád otázky, na něž
[9]
pak odpovídá, na . v kázání na den Nanebevstoupení Páně klade
[10]
8 otázek:

[11]
I. Proč Kristus Pán ukázal se tehdáž, když jedenácte Apoštolů
[12]
stolilo ?

[13]
II. Proč v den odjití svého trestal učedlníky pro nedovčru jejich
[14]
a tvrdost srdcí? atd. (I 293—297).'*) K otézkém danym odpovídá
[15]
buď sám nebo slovy někoho jiného (nejčastěji některého otce
[16]
círk.), slova ta pak sám zase rozvádí.

[17]
Ve výkladech užívá rád různých přirovnání a kontrastův.
[18]
Líčí na . umučení Páně a za kontrast klade hříchy, které se páchají
[19]
v ostatcích masopustních (T 156—157). Ty, kteří jen na věci pozemské
[20]
myslí, o nebeské však se nestarají, přirovnává k žabám, které
[21]
vždycky v audolích a laužích zůstávají a nikdy na horu nevystupují.
[22]
(1 175). Jiná přirovnání: Jako voda, která vždycky teče, bývá dobrá
[23]
a: chutná, stojatá pak, jaká jest v lauži, kazí se, jest nechutná a nic
[24]
jiného se v nerodí, než červy a žáby: tak duše, která vždycky
[25]
v dobrých skutcích pracuje, jest Bohu milá, ta pak, kteráž zahálí,
[26]
toliko hříchy a nepravosti v sobě plodí. (I 109). Jako daleko jest
[27]
lilium krásnější mezi trním než když samo jest bez trní, tak také
[28]
jest věc slavná, že dobří mezi zlými v dobrotě své zůstávají. (I 121).

[29]
Kazatel podává mnoho příkladův, jednak skutečných, z dějin,
[30]
jednak vymyšlených, zázračných. Líče zkázu města Jerusaléma,
[31]
podává výtah z historie žid. Jos. Flavia (Joseph. lib. 7. de bello Jud.
[32]
с. 12, I 414 420). O životě sv. Oyrilla a Methodéje, sv. Vojtécha,
[33]
sv. Víta, a jiných svatých českých, a o různých příbězích českých vy-
[34]
pravuje dle Hájkovy kroniky (ma . II 101—112, II 139—153,
[35]
U 172, II 204, atd.)

[36]
Příběhy smyšlené, zázračné, které byly v oblibě a
[37]
budily hrůzu u hříšníků strašným namnozelíčením, jsou
[38]
vybrány z různých pramenů, nejvíce z Pexenfeldera; na . spiso-
[39]
vatel mluví o sv. Janu Křtiteli, že, ačkoli byl muž svatý, přišel do vězení

[40]

[41]
19) Doklady uvádím vždy z 1. vydání.


Text viewFacsimile