[1] |
|
---|
[2] |
Evangelium skrze otázky vyložení in Quarto*. — ,Postylla nedélnf
|
---|
[3] |
a sváteční s novýma jak na neděle tak na svátky vejklady, obrazy,
|
---|
[4] |
pátera Matěje Štajera, in Quarto“,
|
---|
[5] |
8. vydání vyšlo r.1702 tamže, 4. vydání r. 1719 u Joach. Jana
|
---|
[6] |
Kamenického (un. 54 B 92), 5. vydání tamże r. 1731, 6. vyddni
|
---|
[7] |
u Mat. Ad. Hôgera 1737. (V. Jg. 300, Jir. TI, 266.)
|
---|
[8] |
Co se týče způsobu výkladův, Šteyer klade rád otázky, na něž
|
---|
[9] |
pak odpovídá, na př. v kázání na den Nanebevstoupení Páně klade
|
---|
[10] |
|
---|
[11] |
I. Proč Kristus Pán ukázal se tehdáž, když jedenácte Apoštolů
|
---|
[12] |
|
---|
[13] |
II. Proč v den odjití svého trestal učedlníky pro nedovčru jejich
|
---|
[14] |
a tvrdost srdcí? atd. (I 293—297).'*) K otézkém danym odpovídá
|
---|
[15] |
buď sám nebo slovy někoho jiného (nejčastěji některého otce
|
---|
[16] |
círk.), slova ta pak sám zase rozvádí.
|
---|
[17] |
Ve výkladech užívá rád různých přirovnání a kontrastův.
|
---|
[18] |
Líčí na př. umučení Páně a za kontrast klade hříchy, které se páchají
|
---|
[19] |
v ostatcích masopustních (T 156—157). Ty, kteří jen na věci pozemské
|
---|
[20] |
myslí, o nebeské však se nestarají, přirovnává k žabám, „které
|
---|
[21] |
vždycky v audolích a laužích zůstávají a nikdy na horu nevystupují.“
|
---|
[22] |
(1 175). Jiná přirovnání: „Jako voda, která vždycky teče, bývá dobrá
|
---|
[23] |
a: chutná, stojatá pak, jaká jest v lauži, kazí se, jest nechutná a nic
|
---|
[24] |
jiného se v ní nerodí, než červy a žáby: tak duše, která vždycky
|
---|
[25] |
v dobrých skutcích pracuje, jest Bohu milá, ta pak, kteráž zahálí,
|
---|
[26] |
toliko hříchy a nepravosti v sobě plodí.“ (I 109). „Jako daleko jest
|
---|
[27] |
lilium krásnější mezi trním než když samo jest bez trní, tak také
|
---|
[28] |
jest věc slavná, že dobří mezi zlými v dobrotě své zůstávají.“ (I 121).
|
---|
[29] |
Kazatel podává mnoho příkladův, jednak skutečných, z dějin,
|
---|
[30] |
jednak vymyšlených, zázračných. Líče zkázu města Jerusaléma,
|
---|
[31] |
podává výtah z historie žid. Jos. Flavia (Joseph. lib. 7. de bello Jud.
|
---|
[32] |
с. 12, I 414— 420). O životě sv. Oyrilla a Methodéje, sv. Vojtécha,
|
---|
[33] |
sv. Víta, a jiných svatých českých, a o různých příbězích českých vy-
|
---|
[34] |
pravuje dle Hájkovy kroniky (ma př. II 101—112, II 139—153,
|
---|
[35] |
|
---|
[36] |
Příběhy smyšlené, zázračné, které byly v oblibě a
|
---|
[37] |
budily hrůzu u hříšníků strašným namnozelíčením, jsou
|
---|
[38] |
vybrány z různých pramenů, nejvíce z Pexenfeldera; na př. spiso-
|
---|
[39] |
vatel mluví o sv. Janu Křtiteli, „že, ačkoli byl muž svatý, přišel do vězení
|
---|
[40] |
|
---|
[41] |
19) Doklady uvádím vždy z 1. vydání.
|
---|