EN | ES |

354

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

214

Jakub Petrozelin čili Petrozelina (Petrogelinus), nar. v Kunštátě 1571, byl prvotně lutheranem, později pak přestoupil k Jednotě. Zemřel jako exulant ve Vratislavi r. 1633. Vydal - zání s názvem:

Postylla neb kázaní summovní a krátké na epi- štoly ke dnům Páně nedělním, přes celý rok přiložené, .... sepsaná a vydaná od kněze Jakuba Petrozelina Kunstátského, slova Božího a svátostí Kristových služebníka v městě Třebíči v marg- krabství Moravském. (Ve , mus. 35 C 12, un. 54 F 29; Jir. II, 107, Jg. 216.) Na druhé straně titulního listu jest vyobrazení dvou erbů (insignia Smili Ossovsky de Daubravica etc., Dn. Catharinae Ossovianae de Waldsstein ete.) s latinskou básní Kampanovou.

Pak jest předmluva, věnovaná vysoce urozené paní paní Kate- řině Ossovské rozené z Waldštejna . . . , v níž spisovatel mluví o pismu sv. a o potřebě výkladů písma sv., zvláště textů často čítaných. Vydává prý své výklady epištolní nedělní z těchto důvodův: 1. aby tím přispěl k stavbě chrámu božího, t. j. církve sv., 2. proto, že v jazyku českém žádných téměř se nenachází výkladův na ty epištoly nedělní (?), a jsau-li jací, zřídka a těžce se dostávají, mnozí také opravdově po nich tauží; 3. protože byl za to žádán. Dále praví spisovatel, že si za patrona k své práci zvolil p. Smila Osovského z Doubravice; když vsak dal postillu do tisku, zemřel p. Osovský, a proto připisuje své dílo jeho manželce s prosbou o přízeň.

V předmluvě k čtenáři vykládá způsob, jakým si v po- stille vede, o čemž se ještě zmíníme.

Po latinských básních sepsaných od různých básníků na jméno Petrozelinovo a na jeho dílo, následují výklady. Spisovatel vede si v nich tímto způsobem:

Na . v kázání na l. neděli ady. podává nejprve kra- tičký smysl, obsah příslušné epištoly: O povinnosti - šťanův království Kristova, kterak skrze vedení pobožného života - ležitě mají se připravovati k příští toho Pána a krále svého Krista. Po textě epištoly sv. Pavla k Řím. 13. od v. 11. do konce - sleduje klad, jenž po krátkém úvodě rozdělen jest na dvě části. v první jest obsaženo napomenutí k pobožnosti, v druhé jsou příčiny k ponaukající. Kázání končí se pak slovy, jimiž věřící napomíná: Tak napomínáme se, abychom i my příčinami těmi probuzovali se k následování pobožnosti: tak abychom Kristu, králi našemu, se zde líbili; zde, v království jeho milosti


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile