354
354
View options
Show:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
214
Jakub Petrozelin čili Petrozelina (Petrogelinus), nar.
v Kunštátě 1571, byl prvotně lutheranem, později pak přestoupil
k Jednotě. Zemřel jako exulant ve Vratislavi r. 1633. Vydal ká-
zání s názvem:
„Postylla neb kázaní summovní a krátké na epi-
štoly ke dnům Páně nedělním, přes celý rok přiložené, ....
sepsaná a vydaná od kněze Jakuba Petrozelina Kunstátského, slova
Božího a svátostí Kristových služebníka v městě Třebíči v marg-
krabství Moravském.“ (Ve 4°, mus. 35 C 12, un. 54 F 29; Jir. II,
107, Jg. 216.) Na druhé straně titulního listu jest vyobrazení dvou
erbů (insignia Smili Ossovsky de Daubravica etc., Dn. Catharinae
Ossovianae de Waldsstein ete.) s latinskou básní Kampanovou.
Pak jest předmluva, věnovaná „vysoce urozené paní paní Kate-
řině Ossovské rozené z Waldštejna . . . “, v níž spisovatel mluví o pismu
sv. a o potřebě výkladů písma sv., zvláště textů často čítaných.
Vydává prý své výklady epištolní nedělní z těchto důvodův: 1. aby
tím přispěl k stavbě chrámu božího, t. j. církve sv., 2. proto, „že
v jazyku českém žádných téměř se nenachází výkladův na ty epištoly
nedělní (?), a jsau-li jací, zřídka a těžce se dostávají, mnozí také
opravdově po nich tauží“; 3. protože byl za to žádán. Dále praví
spisovatel, že si za patrona k své práci zvolil p. Smila Osovského
z Doubravice; když vsak dal postillu do tisku, zemřel p. Osovský,
a proto připisuje své dílo jeho manželce s prosbou o přízeň.
V předmluvě k čtenáři vykládá způsob, jakým si v po-
stille vede, o čemž se ještě zmíníme.
Po latinských básních sepsaných od různých básníků na
jméno Petrozelinovo a na jeho dílo, následují výklady. Spisovatel
vede si v nich tímto způsobem:
Na př. v kázání na l. neděli ady. podává nejprve kra-
tičký smysl, obsah příslušné epištoly: „O povinnosti mě-
šťanův království Kristova, kterak skrze vedení pobožného života ná-
ležitě mají se připravovati k příští toho Pána a krále svého Krista.“
Po textě epištoly sv. Pavla k Řím. 13. od v. 11. až do konce ná-
sleduje vý klad, jenž po krátkém úvodě rozdělen jest na dvě části.
v první jest obsaženo „napomenutí k pobožnosti“, v druhé
jsou „příčiny k ní ponaukající.“ Kázání končí se
pak slovy, jimiž věřící napomíná: „Tak napomínáme se, abychom i my
příčinami těmi probuzovali se k následování pobožnosti: tak abychom
Kristu, králi našemu, se zde líbili; zde, v království jeho milosti
Download XML • Download text
• Manuscript line view • Facsimile