[1] |
|
---|
[2] |
Jakub Petrozelin čili Petrozelina (Petrogelinus), nar.
|
---|
[3] |
v Kunštátě 1571, byl prvotně lutheranem, později pak přestoupil
|
---|
[4] |
k Jednotě. Zemřel jako exulant ve Vratislavi r. 1633. Vydal ká-
|
---|
[5] |
|
---|
[6] |
„Postylla neb kázaní summovní a krátké na epi-
|
---|
[7] |
štoly ke dnům Páně nedělním, přes celý rok přiložené, ....
|
---|
[8] |
sepsaná a vydaná od kněze Jakuba Petrozelina Kunstátského, slova
|
---|
[9] |
Božího a svátostí Kristových služebníka v městě Třebíči v marg-
|
---|
[10] |
krabství Moravském.“ (Ve 4°, mus. 35 C 12, un. 54 F 29; Jir. II,
|
---|
[11] |
107, Jg. 216.) Na druhé straně titulního listu jest vyobrazení dvou
|
---|
[12] |
erbů (insignia Smili Ossovsky de Daubravica etc., Dn. Catharinae
|
---|
[13] |
Ossovianae de Waldsstein ete.) s latinskou básní Kampanovou.
|
---|
[14] |
Pak jest předmluva, věnovaná „vysoce urozené paní paní Kate-
|
---|
[15] |
řině Ossovské rozené z Waldštejna . . . “, v níž spisovatel mluví o pismu
|
---|
[16] |
sv. a o potřebě výkladů písma sv., zvláště textů často čítaných.
|
---|
[17] |
Vydává prý své výklady epištolní nedělní z těchto důvodův: 1. aby
|
---|
[18] |
tím přispěl k stavbě chrámu božího, t. j. církve sv., 2. proto, „že
|
---|
[19] |
v jazyku českém žádných téměř se nenachází výkladův na ty epištoly
|
---|
[20] |
nedělní (?), a jsau-li jací, zřídka a těžce se dostávají, mnozí také
|
---|
[21] |
opravdově po nich tauží“; 3. protože byl za to žádán. Dále praví
|
---|
[22] |
spisovatel, že si za patrona k své práci zvolil p. Smila Osovského
|
---|
[23] |
z Doubravice; když vsak dal postillu do tisku, zemřel p. Osovský,
|
---|
[24] |
a proto připisuje své dílo jeho manželce s prosbou o přízeň.
|
---|
[25] |
V předmluvě k čtenáři vykládá způsob, jakým si v po-
|
---|
[26] |
stille vede, o čemž se ještě zmíníme.
|
---|
[27] |
Po latinských básních sepsaných od různých básníků na
|
---|
[28] |
jméno Petrozelinovo a na jeho dílo, následují výklady. Spisovatel
|
---|
[29] |
vede si v nich tímto způsobem:
|
---|
[30] |
Na př. v kázání na l. neděli ady. podává nejprve kra-
|
---|
[31] |
tičký smysl, obsah příslušné epištoly: „O povinnosti mě-
|
---|
[32] |
šťanův království Kristova, kterak skrze vedení pobožného života ná-
|
---|
[33] |
ležitě mají se připravovati k příští toho Pána a krále svého Krista.“
|
---|
[34] |
Po textě epištoly sv. Pavla k Řím. 13. od v. 11. až do konce ná-
|
---|
[35] |
sleduje vý klad, jenž po krátkém úvodě rozdělen jest na dvě části.
|
---|
[36] |
v první jest obsaženo „napomenutí k pobožnosti“, v druhé
|
---|
[37] |
jsou „příčiny k ní ponaukající.“ Kázání končí se
|
---|
[38] |
pak slovy, jimiž věřící napomíná: „Tak napomínáme se, abychom i my
|
---|
[39] |
příčinami těmi probuzovali se k následování pobožnosti: tak abychom
|
---|
[40] |
Kristu, králi našemu, se zde líbili; zde, v království jeho milosti
|
---|