EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
214

[2]
Jakub Petrozelin čili Petrozelina (Petrogelinus), nar.
[3]
v Kunštátě 1571, byl prvotně lutheranem, později pak přestoupil
[4]
k Jednotě. Zemřel jako exulant ve Vratislavi r. 1633. Vydal -
[5]
zání s názvem:

[6]
Postylla neb kázaní summovní a krátké na epi-
[7]
štoly ke dnům Páně nedělním, přes celý rok přiložené, ....
[8]
sepsaná a vydaná od kněze Jakuba Petrozelina Kunstátského, slova
[9]
Božího a svátostí Kristových služebníka v městě Třebíči v marg-
[10]
krabství Moravském. (Ve , mus. 35 C 12, un. 54 F 29; Jir. II,
[11]
107, Jg. 216.) Na druhé straně titulního listu jest vyobrazení dvou
[12]
erbů (insignia Smili Ossovsky de Daubravica etc., Dn. Catharinae
[13]
Ossovianae de Waldsstein ete.) s latinskou básní Kampanovou.

[14]
Pak jest předmluva, věnovaná vysoce urozené paní paní Kate-
[15]
řině Ossovské rozené z Waldštejna . . . , v níž spisovatel mluví o pismu
[16]
sv. a o potřebě výkladů písma sv., zvláště textů často čítaných.
[17]
Vydává prý své výklady epištolní nedělní z těchto důvodův: 1. aby
[18]
tím přispěl k stavbě chrámu božího, t. j. církve sv., 2. proto, že
[19]
v jazyku českém žádných téměř se nenachází výkladův na ty epištoly
[20]
nedělní (?), a jsau-li jací, zřídka a těžce se dostávají, mnozí také
[21]
opravdově po nich tauží; 3. protože byl za to žádán. Dále praví
[22]
spisovatel, že si za patrona k své práci zvolil p. Smila Osovského
[23]
z Doubravice; když vsak dal postillu do tisku, zemřel p. Osovský,
[24]
a proto připisuje své dílo jeho manželce s prosbou o přízeň.

[25]
V předmluvě k čtenáři vykládá způsob, jakým si v po-
[26]
stille vede, o čemž se ještě zmíníme.

[27]
Po latinských básních sepsaných od různých básníků na
[28]
jméno Petrozelinovo a na jeho dílo, následují výklady. Spisovatel
[29]
vede si v nich tímto způsobem:

[30]
Na . v kázání na l. neděli ady. podává nejprve kra-
[31]
tičký smysl, obsah příslušné epištoly: O povinnosti -
[32]
šťanův království Kristova, kterak skrze vedení pobožného života -
[33]
ležitě mají se připravovati k příští toho Pána a krále svého Krista.
[34]
Po textě epištoly sv. Pavla k Řím. 13. od v. 11. do konce -
[35]
sleduje klad, jenž po krátkém úvodě rozdělen jest na dvě části.
[36]
v první jest obsaženo napomenutí k pobožnosti, v druhé
[37]
jsou příčiny k ponaukající. Kázání končí se
[38]
pak slovy, jimiž věřící napomíná: Tak napomínáme se, abychom i my
[39]
příčinami těmi probuzovali se k následování pobožnosti: tak abychom
[40]
Kristu, králi našemu, se zde líbili; zde, v království jeho milosti


Text viewFacsimile