Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
202
To jest; Pán Bůh náš jsa nejčistší v své bytnosti
Čistau myslí chce ode všech ctěn býti:
Neb prosby každého čistého srdce
Oblibuje sobě ve všem nejvíce.“
(Řeči postní 69). +)
Připojuje často verše pouze české; ve verších na př. vykládá,
že prý se říká v přísloví:
„Kde jest málo nebo mnoho (t. „rozumu těla“),
Tu jest mínénf dáblovo:
Která jest prostřední cesta ?
Boží jest bezpečná jistá.“ (Postní 276).
Slovacius napomíná k častému přijímání svátosti ol-
tářní, zvláště v kázání na Zelený čtvrtek. Zastává se horlivě při-
jímání pod obojí, při čemž často polemisuje; to činí vždy způ-
sobem důstojným, neurážlivým, ale rozhodným. K otázce svátosti
oltářní připomíná : „Pravau tedy a, jakž říkáme, obecní, královskau
cestu ukáži, tak, abyšte neblaudili u víře, k slovům Krista Pána,
lečby dobrovolně někdo sebe svésti bludařům dopustil a v cizím smyslu
rozumu tělesného zaslepen byl.“ (Postní 276). Z kázání o večeři
Páně: „A že ta slova: ,Jezte a pite‘ nic vice nejsau, než jakoby-
chom fekli: ,véfte‘: a Ze my sprostné, upřímně, a povinně těmto
slovům věříme, proto nds Carnivoras, Sangvifusas, totiž žráčů masa
a pijanův krve Krista Pána nazývají.“ (II 1114). „Item, jestliže ta slova
(t. Kristova) zle jsau mluvená, nechť je z biblí vymaží a vyradirují|
Pakli dobře: Proč nás neprávě žráči masa a krve Kristovy pijany
nazývají? Myť se k tomu neznáme, abychom hmotným a Kaparnaj-
titským způsobem tělo Krista Pána jedli, a pili: ale věříme těm slovům,
že posvátně, duchovně, i podstatně, věrau i ústy, Modo
Sacramentali, Těla a Krve Krista Pána užíváme...“
(II 1115). Z modlitby o večeři Páně: „Slova Tvá (Kriste) sau věrná
a pravá, a zaslíbení tvé neměnitedlné, i věc od tebe nařízená, nepře-
možená, tak Ze, byt se peklo bautilo a knížata temnosti proti tomu
se postavovali, mdm pevnau a stdlau viru a nadéji nepohnutedlnou,
Ze oni zahanbení budau, a ty pravdomluvny züstane$ .. . * (II 1119).
Chválí dokonalost písma sv. a připomíná, že mistrem písem
sv. jest sám Duch sv.; k tomu dokládá: „Ta Písma sau také svící
nohám a světlem ztezkám našim: jakéhož vysvědčení že všickni jiní
14) Doklady jsou z „Vysvětlení prostého biblí“, un. 54 B 16.