EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
202

[2]
To jest; Pán Bůh náš jsa nejčistší v své bytnosti
[3]
Čistau myslí chce ode všech ctěn býti:
[4]
Neb prosby každého čistého srdce
[5]
Oblibuje sobě ve všem nejvíce.
[6]
(Řeči postní 69). +)

[7]
Připojuje často verše pouze české; ve verších na . vykládá,
[8]
že prý se říká v přísloví:

[9]
Kde jest málo nebo mnoho (t. rozumu těla),
[10]
Tu jest mínénf dáblovo:

[11]
Která jest prostřední cesta ?

[12]
Boží jest bezpečná jistá. (Postní 276).

[13]
Slovacius napomíná k častému přijímání svátosti ol-
[14]
tářní, zvláště v kázání na Zelený čtvrtek. Zastává se horlivě při-
[15]
jímání pod obojí, při čemž často polemisuje; to činí vždy způ-
[16]
sobem důstojným, neurážlivým, ale rozhodným. K otázce svátosti
[17]
oltářní připomíná : Pravau tedy a, jakž říkáme, obecní, královskau
[18]
cestu ukáži, tak, abyšte neblaudili u víře, k slovům Krista Pána,
[19]
lečby dobrovolně někdo sebe svésti bludařům dopustil a v cizím smyslu
[20]
rozumu tělesného zaslepen byl. (Postní 276). Z kázání o večeři
[21]
Páně: A že ta slova: ,Jezte a pite nic vice nejsau, než jakoby-
[22]
chom fekli: ,véfte: a Ze my sprostné, upřímně, a povinně těmto
[23]
slovům věříme, proto nds Carnivoras, Sangvifusas, totiž žráčů masa
[24]
a pijanův krve Krista Pána nazývají. (II 1114). Item, jestliže ta slova
[25]
(t. Kristova) zle jsau mluvená, nechť je z biblí vymaží a vyradirují|
[26]
Pakli dobře: Proč nás neprávě žráči masa a krve Kristovy pijany
[27]
nazývají? Myť se k tomu neznáme, abychom hmotným a Kaparnaj-
[28]
titským způsobem tělo Krista Pána jedli, a pili: ale věříme těm slovům,
[29]
že posvátně, duchovně, i podstatně, věrau i ústy, Modo
[30]
Sacramentali, Těla a Krve Krista Pána užíváme...
[31]
(II 1115). Z modlitby o večeři Páně: Slova Tvá (Kriste) sau věrná
[32]
a pravá, a zaslíbení tvé neměnitedlné, i věc od tebe nařízená, nepře-
[33]
možená, tak Ze, byt se peklo bautilo a knížata temnosti proti tomu
[34]
se postavovali, mdm pevnau a stdlau viru a nadéji nepohnutedlnou,
[35]
Ze oni zahanbení budau, a ty pravdomluvny züstane$ .. . * (II 1119).

[36]
Chválí dokonalost písma sv. a připomíná, že mistrem písem
[37]
sv. jest sám Duch sv.; k tomu dokládá: Ta Písma sau také svící
[38]
nohám a světlem ztezkám našim: jakéhož vysvědčení že všickni jiní

[39]
14) Doklady jsou z Vysvětlení prostého biblí, un. 54 B 16.


Text viewFacsimile