354
354
View options
Show:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
197
brovici etc... . Létha od narození Pána Krista MDCXIII.“ (V 4%
mus. 35 D 8.) Na 2. straně titulního listu jsou pochvalné la-
tinské básně (disticha) od kněze Melichara Vereše, faráře Dobro-
vického. Pak jest předmluva, věnovaná urozenému p. Hendrichovi
Křineckému z Ronova a na Rožďalovicích, autorovu kollatorovi. Spi-
sovatel klade důraz na to, že jest třeba ve výkladech stručnosti,
„rozkošné krátkosti“, ale takové, „za kterúž by nekráčela zatmělost,
ale ve všech aby byla spolu užitečnost a vážnost.“ Pročež prý z vý-
kladů řečí celoročních, složených jednak na základě slova božího z obo-
jího zákona, jednak podle učitelů církevních, kteří vyznávají konfessí
augsburskou, k žádosti pí. Barbory Křinecké z Žerotína „ku potřebě
pobožných lidí na ten čas jen samý díl postní, jakožto prostým pří-
hodnější, šetříc krátkosti, vybral . . . “ Melichar Vereš složil k tomu
ještě píseň „k pobožnému čtenáři: Ej toť ta práce | z dávna vinšo-
vaná | sebraná krátce | a vůbec vydaná ! jakž skutek svědčí | v při-
rozené řeči“ | atd., ku konci: „A protož netup, | práce nezamítej || ale
sobě kup | ji čti, a rozjímej || ctný hospodáři | pobožný čtenáři ! | Bůh
práci zdaří!“ 2. vydání vyšlo v Praze r. 1616.
2. „Vejkladové adventních řečí k všedním dnům
nařízených“, z r. 1613, v 4% mus. 36 B 8 (bez tit.), univ. 54 E
279. (Tisk mus. 36 B = je codex mixtus: mimo neukončené výklady
Slovaciovy obsahuje ještě různá kázání kněze Jana mladšího Flaxia
z Čenkova.)
3. „Vejkladové na řeči postní k všedním dnům
nařízené.“(Un. 54 C 69). Spisovatel podává vždy text starozákonní,
pak jeho výklad, potom text evangelia a zase výklad. To se opakuje
při každém dni v týdnu. Výklady počínají se popeleční středou a
končí se kázáním na Bílou sobotu. Na Veliký pátek jest vysvětlení
na řeč proroka Ozeáše v kap. VI. a na řeč z druhé knihy Mojžíšovy
v XII. kap., pak jest modlitba a obšírná „Historie o utrpení a smrti
Jezu Krista...“ Jireček (Ruk. II, 233) se domnívá, že kázání tato
jsou zvláštním vydáním postních výkladů ze spisu:
4. „Kratičké a summnovní vysvětlení každodenních celo-
ročních řečí všedních z S t. i N. Z. vybrané, kteréž
Ťeči slušně Zahrádkau duší jmenovány býti mohau.“
Vytištěno na Starém Městě Pražském u Matěje Marýnka Pardubského.
Jireček (II, 233) uvádí též vročení: 1613. Znám ze spisu tohoto
jen titulní list přilepený k tisku výkladů řečí adventních, un. 54 E 279.
5. Vysvětlení prosté biblí malé, jinák řečí z obojího
Zákona Božího, na každý den nedělní i všední ce-
Download XML • Download text
• Manuscript line view • Facsimile