EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
197

[2]
brovici etc... . Létha od narození Pána Krista MDCXIII. (V 4%
[3]
mus. 35 D 8.) Na 2. straně titulního listu jsou pochvalné la-
[4]
tinské básně (disticha) od kněze Melichara Vereše, faráře Dobro-
[5]
vického. Pak jest předmluva, věnovaná urozenému p. Hendrichovi
[6]
Křineckému z Ronova a na Rožďalovicích, autorovu kollatorovi. Spi-
[7]
sovatel klade důraz na to, že jest třeba ve výkladech stručnosti,
[8]
rozkošné krátkosti, ale takové, za kterúž by nekráčela zatmělost,
[9]
ale ve všech aby byla spolu užitečnost a vážnost. Pročež prý z -
[10]
kladů řečí celoročních, složených jednak na základě slova božího z obo-
[11]
jího zákona, jednak podle učitelů církevních, kteří vyznávají konfessí
[12]
augsburskou, k žádosti . Barbory Křinecké z Žerotína ku potřebě
[13]
pobožných lidí na ten čas jen samý díl postní, jakožto prostým pří-
[14]
hodnější, šetříc krátkosti, vybral . . . Melichar Vereš složil k tomu
[15]
ještě píseň k pobožnému čtenáři: Ej toť ta práce | z dávna vinšo-
[16]
vaná | sebraná krátce | a vůbec vydaná ! jakž skutek svědčí | v při-
[17]
rozené řeči | atd., ku konci: A protož netup, | práce nezamítej || ale
[18]
sobě kup | ji čti, a rozjímej || ctný hospodáři | pobožný čtenáři ! | Bůh
[19]
práci zdaří! 2. vydání vyšlo v Praze r. 1616.

[20]
2. Vejkladové adventních řečí k všedním dnům
[21]
nařízených, z r. 1613, v 4% mus. 36 B 8 (bez tit.), univ. 54 E
[22]
279. (Tisk mus. 36 B = je codex mixtus: mimo neukončené výklady
[23]
Slovaciovy obsahuje ještě různá kázání kněze Jana mladšího Flaxia
[24]
z Čenkova.)

[25]
3. Vejkladové na řeči postní k všedním dnům
[26]
nařízené.“(Un. 54 C 69). Spisovatel podává vždy text starozákonní,
[27]
pak jeho výklad, potom text evangelia a zase výklad. To se opakuje
[28]
při každém dni v týdnu. Výklady počínají se popeleční středou a
[29]
končí se kázáním na Bílou sobotu. Na Veliký pátek jest vysvětlení
[30]
na řeč proroka Ozeáše v kap. VI. a na řeč z druhé knihy Mojžíšovy
[31]
v XII. kap., pak jest modlitba a obšírná Historie o utrpení a smrti
[32]
Jezu Krista... Jireček (Ruk. II, 233) se domnívá, že kázání tato
[33]
jsou zvláštním vydáním postních výkladů ze spisu:

[34]
4. Kratičké a summnovní vysvětlení každodenních celo-
[35]
ročních řečí všedních z S t. i N. Z. vybrané, kteréž
[36]
Ťeči slušně Zahrádkau duší jmenovány býti mohau.
[37]
Vytištěno na Starém Městě Pražském u Matěje Marýnka Pardubského.
[38]
Jireček (II, 233) uvádí též vročení: 1613. Znám ze spisu tohoto
[39]
jen titulní list přilepený k tisku výkladů řečí adventních, un. 54 E 279.

[40]
5. Vysvětlení prosté biblí malé, jinák řečí z obojího
[41]
Zákona Božího, na každý den nedělní i všední ce-


Text viewFacsimile