[1] |
|
---|
[2] |
brovici etc... . Létha od narození Pána Krista MDCXIII.“ (V 4%
|
---|
[3] |
mus. 35 D 8.) Na 2. straně titulního listu jsou pochvalné la-
|
---|
[4] |
tinské básně (disticha) od kněze Melichara Vereše, faráře Dobro-
|
---|
[5] |
vického. Pak jest předmluva, věnovaná urozenému p. Hendrichovi
|
---|
[6] |
Křineckému z Ronova a na Rožďalovicích, autorovu kollatorovi. Spi-
|
---|
[7] |
sovatel klade důraz na to, že jest třeba ve výkladech stručnosti,
|
---|
[8] |
„rozkošné krátkosti“, ale takové, „za kterúž by nekráčela zatmělost,
|
---|
[9] |
ale ve všech aby byla spolu užitečnost a vážnost.“ Pročež prý z vý-
|
---|
[10] |
kladů řečí celoročních, složených jednak na základě slova božího z obo-
|
---|
[11] |
jího zákona, jednak podle učitelů církevních, kteří vyznávají konfessí
|
---|
[12] |
augsburskou, k žádosti pí. Barbory Křinecké z Žerotína „ku potřebě
|
---|
[13] |
pobožných lidí na ten čas jen samý díl postní, jakožto prostým pří-
|
---|
[14] |
hodnější, šetříc krátkosti, vybral . . . “ Melichar Vereš složil k tomu
|
---|
[15] |
ještě píseň „k pobožnému čtenáři: Ej toť ta práce | z dávna vinšo-
|
---|
[16] |
vaná | sebraná krátce | a vůbec vydaná ! jakž skutek svědčí | v při-
|
---|
[17] |
rozené řeči“ | atd., ku konci: „A protož netup, | práce nezamítej || ale
|
---|
[18] |
sobě kup | ji čti, a rozjímej || ctný hospodáři | pobožný čtenáři ! | Bůh
|
---|
[19] |
práci zdaří!“ 2. vydání vyšlo v Praze r. 1616.
|
---|
[20] |
2. „Vejkladové adventních řečí k všedním dnům
|
---|
[21] |
nařízených“, z r. 1613, v 4% mus. 36 B 8 (bez tit.), univ. 54 E
|
---|
[22] |
279. (Tisk mus. 36 B = je codex mixtus: mimo neukončené výklady
|
---|
[23] |
Slovaciovy obsahuje ještě různá kázání kněze Jana mladšího Flaxia
|
---|
[24] |
|
---|
[25] |
3. „Vejkladové na řeči postní k všedním dnům
|
---|
[26] |
nařízené.“(Un. 54 C 69). Spisovatel podává vždy text starozákonní,
|
---|
[27] |
pak jeho výklad, potom text evangelia a zase výklad. To se opakuje
|
---|
[28] |
při každém dni v týdnu. Výklady počínají se popeleční středou a
|
---|
[29] |
končí se kázáním na Bílou sobotu. Na Veliký pátek jest vysvětlení
|
---|
[30] |
na řeč proroka Ozeáše v kap. VI. a na řeč z druhé knihy Mojžíšovy
|
---|
[31] |
v XII. kap., pak jest modlitba a obšírná „Historie o utrpení a smrti
|
---|
[32] |
Jezu Krista...“ Jireček (Ruk. II, 233) se domnívá, že kázání tato
|
---|
[33] |
jsou zvláštním vydáním postních výkladů ze spisu:
|
---|
[34] |
4. „Kratičké a summnovní vysvětlení každodenních celo-
|
---|
[35] |
ročních řečí všedních z S t. i N. Z. vybrané, kteréž
|
---|
[36] |
Ťeči slušně Zahrádkau duší jmenovány býti mohau.“
|
---|
[37] |
Vytištěno na Starém Městě Pražském u Matěje Marýnka Pardubského.
|
---|
[38] |
Jireček (II, 233) uvádí též vročení: 1613. Znám ze spisu tohoto
|
---|
[39] |
jen titulní list přilepený k tisku výkladů řečí adventních, un. 54 E 279.
|
---|
[40] |
5. Vysvětlení prosté biblí malé, jinák řečí z obojího
|
---|
[41] |
Zákona Božího, na každý den nedělní i všední ce-
|
---|