Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
176
všemohaucího a milosrdného Boha žádáme, aby této
i jiným pracem našim požehnání své dáti ráčil... —
„Bratří Starší vám známí.“
Výklady jsou rozděleny na dva díly: na neděle
a na svátky. Mezi kázáními svátečními jest též kázání „na den
pamětný Mistra Jana Husi“. (873—877).
Jednotlivé výklady dělí se 1. na kázání ranní, 2. kázání
druhé, veliké, a 3. kázání nešporní (podobně jako v pozdější postille
Kapitově); jednotlivá tato kázání jsou rozdělena zase na
několik částí, o nichž se rozjímá. V 2. díle postilly (na dny
sváteční) jest vždy jen po jednom kázání.
Tisk jest velmi pěkný, také jsou v něm pěkné inicialky.
Podáme některé myšlenky zPostilly Králické:
Dobrodiní boží jsou „dobrodiní největší světu činěná, kterýchž
řídcí znají, a ještě ředší k svému dobrému užívají.“ (225). Bezbož-
níci si neváží dobrodiní božích; jest to „I. Náramná nevdě-
énost...II. Posmívání se, hříčky strojení z služebníků i z slova Božího..
III. Rauhání... IV. Mordování svatých, zlost, nenávist vraZedlná, s li-
bostí a chutí, aby v psí steklost se obrátili a kausali: a to za příčinami
světskými, sčítajíc na svaté, že sau buřiči, že pro ně neaurody Bůh
dopauští, turecký meč a vše zlé, čehož plné historie církevní i staré
i nové...“ (226—227). Jest mnoho zla ve světě. Příčiny
toho jsou různé, zvláště však působí to „smíšení zprávy
církevní s mocí světskau.“ (228). Duchovní „hřeší bez bázně
a věrné ssužují vězením, mečem a rozličným trápením. To vidauc
staří Čechové, k čemu ti, kteříž slovau duchovní, moci a zboží uží-
vají, proti tomu mluvili j psali, že kněží nemají světsky pa-
novati, o tom i zpivali: ,DejZ králüm v srdce mocným, i jiným
všem pomocným, at nevěstku ohyzdnau učiní opuštěnau, zboží ať jí
poberau“ etc.“ (228).
Na Veliký pátek jest kázání, v němž vyzývají se křesťané k pa-
matování smrti Krista Pána: „Ovšem pak pamatování Bohu milé není
v nějakých divadlích kejklířských, tragediím nějakým
podobných, čímž se více rauhání nežli jaká čest Kristu Pánu činí.“
(304). Jest to narážka na hry velikonoční.
Postilla Králická má ráz klidný, dôstojný. Účelem
jejím jest právě jen výklad slovabožího. Mírný, klidný,
svatý život českých bratří obráží se v ní skvělým způ-
sobem.