EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
176

[2]
všemohaucího a milosrdného Boha žádáme, aby této
[3]
i jiným pracem našim požehnání své dáti ráčil...
[4]
Bratří Starší vám známí.

[5]
Výklady jsou rozděleny na dva díly: na neděle
[6]
a na svátky. Mezi kázáními svátečními jest též kázání na den
[7]
pamětný Mistra Jana Husi. (873—877).

[8]
Jednotlivé výklady dělí se 1. na kázání ranní, 2. kázání
[9]
druhé, veliké, a 3. kázání nešporní (podobně jako v pozdější postille
[10]
Kapitově); jednotlivá tato kázání jsou rozdělena zase na
[11]
několik částí, o nichž se rozjímá. V 2. díle postilly (na dny
[12]
sváteční) jest vždy jen po jednom kázání.

[13]
Tisk jest velmi pěkný, také jsou v něm pěkné inicialky.

[14]
Podáme některé myšlenky zPostilly Králické:

[15]
Dobrodiní boží jsou dobrodiní největší světu činěná, kterýchž
[16]
řídcí znají, a ještě ředší k svému dobrému užívají. (225). Bezbož-
[17]
níci si neváží dobrodiní božích; jest to I. Náramná nevdě-
[18]
énost...II. Posmívání se, hříčky strojení z služebníků i z slova Božího..
[19]
III. Rauhání... IV. Mordování svatých, zlost, nenávist vraZedlná, s li-
[20]
bostí a chutí, aby v psí steklost se obrátili a kausali: a to za příčinami
[21]
světskými, sčítajíc na svaté, že sau buřiči, že pro neaurody Bůh
[22]
dopauští, turecký meč a vše zlé, čehož plné historie církevní i staré
[23]
i nové... (226—227). Jest mnoho zla ve světě. Příčiny
[24]
toho jsou různé, zvláště však působí to smíšení zprávy
[25]
církevní s mocí světskau. (228). Duchovní hřeší bez bázně
[26]
a věrné ssužují vězením, mečem a rozličným trápením. To vidauc
[27]
staří Čechové, k čemu ti, kteříž slovau duchovní, moci a zboží uží-
[28]
vají, proti tomu mluvili j psali, že kněží nemají světsky pa-
[29]
novati, o tom i zpivali: ,DejZ králüm v srdce mocným, i jiným
[30]
všem pomocným, at nevěstku ohyzdnau učiní opuštěnau, zboží
[31]
poberau etc. (228).

[32]
Na Veliký pátek jest kázání, v němž vyzývají se křesťané k pa-
[33]
matování smrti Krista Pána: Ovšem pak pamatování Bohu milé není
[34]
v nějakých divadlích kejklířských, tragediím nějakým
[35]
podobných, čímž se více rauhání nežli jaká čest Kristu Pánu činí.
[36]
(304). Jest to narážka na hry velikonoční.

[37]
Postilla Králická ráz klidný, dôstojný. Účelem
[38]
jejím jest právě jen výklad slovabožího. Mírný, klidný,
[39]
svatý život českých bratří obráží se v skvělým způ-
[40]
sobem.


Text viewFacsimile