[1] |
|
---|
[2] |
všemohaucího a milosrdného Boha žádáme, aby této
|
---|
[3] |
i jiným pracem našim požehnání své dáti ráčil... —
|
---|
[4] |
„Bratří Starší vám známí.“
|
---|
[5] |
Výklady jsou rozděleny na dva díly: na neděle
|
---|
[6] |
a na svátky. Mezi kázáními svátečními jest též kázání „na den
|
---|
[7] |
pamětný Mistra Jana Husi“. (873—877).
|
---|
[8] |
Jednotlivé výklady dělí se 1. na kázání ranní, 2. kázání
|
---|
[9] |
druhé, veliké, a 3. kázání nešporní (podobně jako v pozdější postille
|
---|
[10] |
Kapitově); jednotlivá tato kázání jsou rozdělena zase na
|
---|
[11] |
několik částí, o nichž se rozjímá. V 2. díle postilly (na dny
|
---|
[12] |
sváteční) jest vždy jen po jednom kázání.
|
---|
[13] |
Tisk jest velmi pěkný, také jsou v něm pěkné inicialky.
|
---|
[14] |
Podáme některé myšlenky zPostilly Králické:
|
---|
[15] |
Dobrodiní boží jsou „dobrodiní největší světu činěná, kterýchž
|
---|
[16] |
řídcí znají, a ještě ředší k svému dobrému užívají.“ (225). Bezbož-
|
---|
[17] |
níci si neváží dobrodiní božích; jest to „I. Náramná nevdě-
|
---|
[18] |
énost...II. Posmívání se, hříčky strojení z služebníků i z slova Božího..
|
---|
[19] |
III. Rauhání... IV. Mordování svatých, zlost, nenávist vraZedlná, s li-
|
---|
[20] |
bostí a chutí, aby v psí steklost se obrátili a kausali: a to za příčinami
|
---|
[21] |
světskými, sčítajíc na svaté, že sau buřiči, že pro ně neaurody Bůh
|
---|
[22] |
dopauští, turecký meč a vše zlé, čehož plné historie církevní i staré
|
---|
[23] |
i nové...“ (226—227). Jest mnoho zla ve světě. Příčiny
|
---|
[24] |
toho jsou různé, zvláště však působí to „smíšení zprávy
|
---|
[25] |
církevní s mocí světskau.“ (228). Duchovní „hřeší bez bázně
|
---|
[26] |
a věrné ssužují vězením, mečem a rozličným trápením. To vidauc
|
---|
[27] |
staří Čechové, k čemu ti, kteříž slovau duchovní, moci a zboží uží-
|
---|
[28] |
vají, proti tomu mluvili j psali, že kněží nemají světsky pa-
|
---|
[29] |
novati, o tom i zpivali: ,DejZ králüm v srdce mocným, i jiným
|
---|
[30] |
všem pomocným, at nevěstku ohyzdnau učiní opuštěnau, zboží ať jí
|
---|
[31] |
|
---|
[32] |
Na Veliký pátek jest kázání, v němž vyzývají se křesťané k pa-
|
---|
[33] |
matování smrti Krista Pána: „Ovšem pak pamatování Bohu milé není
|
---|
[34] |
v nějakých divadlích kejklířských, tragediím nějakým
|
---|
[35] |
podobných, čímž se více rauhání nežli jaká čest Kristu Pánu činí.“
|
---|
[36] |
(304). Jest to narážka na hry velikonoční.
|
---|
[37] |
Postilla Králická má ráz klidný, dôstojný. Účelem
|
---|
[38] |
jejím jest právě jen výklad slovabožího. Mírný, klidný,
|
---|
[39] |
svatý život českých bratří obráží se v ní skvělým způ-
|
---|
[40] |
sobem.
|
---|