Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
13
nedéli svétíte, v trhu žádného nepřesáhnete, křivdy jeden druhému
o haléř neučiníte... ?“ atd. Táže se dále služebníkův a slu-
żebnie, sloużi-li věrně svým pánům, pánů, nečiní-li služebníkům
křivdy, hospodářův a hospodyň, mají-li péči o svou čeleď, aby
znala Ježíše, jeho kázání plnila a nehfeéila. (26*75) K otázkám
těmto pak odpovídá. Odpověď kazatelova, jest, jako obyčejně,
nepříznivá: „Nynější lid“ neřídí se tím, co slyší v písmě sv., ale
jedná tak, jak si zvykl. [ napomíná kazatel k polepšení. Výtky
jeho jsou ostré, bezohledné. K výkladům připojuje spisovatel
citaty z písma sv. a ze sv. oteû, nenf v$ak jimi postilla
přeplněna. Současný život jest výhradním předmětem
kazatelových úvah, které jsou vázu prostonárodního, jsouce
psány účinným, živým slohem horlivého mravokárce.
Jak soudi Rokycana v postille o současných po-
mérech v zemi české? 9)
Úsudek Rokycanův o době, v níž žil, jest velice nepříznivý.
Rokycana dívá se na lidský život příliš černě, nevidí nikde spásy
a východu z bludiště hříchův a časem sebe menší jiskřičku naděje
dusí a tlumí ve svém pessimismu. Lid jest mu skrz na skrz zkažený,
protože se spustil Boha. Všude, ve všech stavech, vládne hřích
a mravní zkaženost, všecko napomínání jest marné. Vláda Antikristova
opanovala i sluhy Boží, kteří nepředcházejí lid dobrým příkladem.
Tento všeobecný nářek ozývá se v Rokycanových kázáních. Roky-
cana vidí pokleslost mravü ve stavu světském i duchovním. Zajímavé
jsou jeho úvahy o lidu českém vůbec a o jednotlivých stavech zvláště.
Z toho podává se nám rozdělení celé látky. Podáme I. Rokycanovy
úvahy rázu všeobecného o tom, v čem R. shledává úpadek mrav-
ního života v Čechách a příčiny jeho, II. úvahy zvláštní o tom, jak
se úpadek ten jeví v životě rodinném (poměr rodičů k dětem, vy-
chování mládeže), v poměru obojího pohlaví (mimo manželství a v man-
želství) a v jednotlivých stavech; pojednáme pak o stavu duchovním
a o církevním životě v Čechách za doby Rokycanovy, a o stavech
světských (stavy vyšší, česká města, úřednictvo, český venkov, chudina,
kroje, práva, soudy a války).
16) Stať tato pracována jest podrobněji, jakožto spis původně samostatný,
i vkládá se do tohoto díla pro souvislost a úplnost; tím se vysvětluje její
obšírnost. (Pochází ze slovanského semináře čes. university, z r. 1896.)