354
354
View options
Show:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
71
to, co do rukopisu, z něhož opisoval, později bylo poznamenáno, na
př. výklad M. Jana Husi na 2. boží přikázání, jiný vý-
klad na totéž přikázání, aj. Na konci opakuje se letopočet
1671. (Srovn. Goll.)
6. Podobný text čte se ještě v rukopise univ. kmh. v Praze 17
D 12, napsaném r. 1659: ,Pocínají se étení a vejklady pres cely
rok dobré a sv. paměti M. Jana z Rokycan, jenž jest lid vyučoval
u matky boží před Tejnem časův těchto L. 1470... Scriptum est
auno Domini 1659.“ Rukopis se končí kázáním na sv. Petra a Pavla
uprostřed věty. Psán jest rukou rozličnou a jest znešvařen nevkusnými
okrasami.
7. S přepracovaným textem setkáváme se též v ruko-
pise 17. stol., chovaném v knihovně ryt. Neuberka v Praze. Na konci
jest poznamenáno, že rukopis tento byl napsán mezi |. 1611 ай
1612 od Martina Nikolaidesa Brodského v domě Jiříka
Zinkovského z Klenového na Zderaze, nákladem P. Václ. Sixta,
mésténfna St. M. Pr. Zmiñuje se o ném DosRovskY, jenž píše
v Gesch. d. bóhm. Spr. IL 230, że ma jeden rukopis Rok. Posti Пу
a praví o něm: „Meine Abschrift besorgte 1612 Wenzel Sixt, ein
altstädter Bürger“, Rukopis tento dostal se pak nějakým způsobem
do knihovny ryt. Neuberka.
8. Rukopis musejní (5 D 3), nová sign. V. E 2, pap., 4°; psán
jest rukou rozličnou, ne-li v lb. aspoň na počátku 16. st
Obsahuje nejprve kázání Rokycanova od 1. nedéle adv. aZ
k masopustu (1*—310», tytéZ, kteró jsou v rukopise Pretoriové.
Jazyk vyniká v nich (ač ne všude) ještě staršími formami. Potom
následují kázání na každý den v postě, o kterých je po-
chybno, zdali jsou Rokycanova. (315*'5) —4765.) Na str. 477°,
478%, 480* jsou všelijaké přípisky čtenářů, 481°— 4985: kázání na
den narození Krista Pána. Konečně tento rukopis obsahuje
kázání nedělní od nejsyv. Trojice až do 24. neděle po
sv. Trojici. Jsou to kázání proti českým bratřím, „pi-
kartúům“, před nimiž kazatel lid varuje, vytykaje jim pokrytectví
a zvláště bludné učení o svátosti oltářní. Tato kázání byla
dlouho pokládána za Rokycanova, až Goll v Čes. Časo-
pise histor. II. 1896 na str. 246. dokázal, że nejsou od Roky-
cany, nýbrě pozdější, protože obsahují narážky na některé poz-
dější osoby; na str. 740* čteme totiž: ,Mistr Sovka, ten pro
15) 310b—314b: prázdné stránky.
Download XML • Download text
• Manuscript line view • Facsimile