EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
71

[2]
to, co do rukopisu, z něhož opisoval, později bylo poznamenáno, na
[3]
. výklad M. Jana Husi na 2. boží přikázání, jiný -
[4]
klad na totéž přikázání, aj. Na konci opakuje se letopočet
[5]
1671. (Srovn. Goll.)

[6]
6. Podobný text čte se ještě v rukopise univ. kmh. v Praze 17
[7]
D 12, napsaném r. 1659: ,Pocínají se étení a vejklady pres cely
[8]
rok dobré a sv. paměti M. Jana z Rokycan, jenž jest lid vyučoval
[9]
u matky boží před Tejnem časův těchto L. 1470... Scriptum est
[10]
auno Domini 1659. Rukopis se končí kázáním na sv. Petra a Pavla
[11]
uprostřed věty. Psán jest rukou rozličnou a jest znešvařen nevkusnými
[12]
okrasami.

[13]
7. S přepracovaným textem setkáváme se též v ruko-
[14]
pise 17. stol., chovaném v knihovně ryt. Neuberka v Praze. Na konci
[15]
jest poznamenáno, že rukopis tento byl napsán mezi |. 1611 ай
[16]
1612 od Martina Nikolaidesa Brodského v domě Jiříka
[17]
Zinkovského z Klenového na Zderaze, nákladem P. Václ. Sixta,
[18]
mésténfna St. M. Pr. Zmiñuje se o ném DosRovskY, jenž píše
[19]
v Gesch. d. bóhm. Spr. IL 230, że ma jeden rukopis Rok. Posti Пу
[20]
a praví o něm: Meine Abschrift besorgte 1612 Wenzel Sixt, ein
[21]
altstädter Bürger, Rukopis tento dostal se pak nějakým způsobem
[22]
do knihovny ryt. Neuberka.

[23]
8. Rukopis musejní (5 D 3), nová sign. V. E 2, pap., ; psán
[24]
jest rukou rozličnou, ne-li v lb. aspoň na počátku 16. st
[25]
Obsahuje nejprve kázání Rokycanova od 1. nedéle adv. aZ
[26]
k masopustu (1*—310», tytéZ, kteró jsou v rukopise Pretoriové.
[27]
Jazyk vyniká v nich ( ne všude) ještě staršími formami. Potom
[28]
následují kázání na každý den v postě, o kterých je po-
[29]
chybno, zdali jsou Rokycanova. (315*'5) 4765.) Na str. 477°,
[30]
478%, 480* jsou všelijaké přípisky čtenářů, 481° 4985: kázání na
[31]
den narození Krista Pána. Konečně tento rukopis obsahuje
[32]
kázání nedělní od nejsyv. Trojice do 24. neděle po
[33]
sv. Trojici. Jsou to kázání proti českým bratřím, pi-
[34]
kartúům, před nimiž kazatel lid varuje, vytykaje jim pokrytectví
[35]
a zvláště bludné učení o svátosti oltářní. Tato kázání byla
[36]
dlouho pokládána za Rokycanova, Goll v Čes. Časo-
[37]
pise histor. II. 1896 na str. 246. dokázal, że nejsou od Roky-
[38]
cany, nýbrě pozdější, protože obsahují narážky na některé poz-
[39]
dější osoby; na str. 740* čteme totiž: ,Mistr Sovka, ten pro

[40]
15) 310b—314b: prázdné stránky.


Text viewFacsimile