Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
45
došli a tam se zpovídali, by již všech hříchův zbavení byli, a nebo
jsauce bullami papeźovymi lżivymi omóżdeni ini, kdyż kteróbo vernóho
krestana zamorduji, jesto kalich Kristův pije, by muk i hříchův byli
prázdni, a neb budau-li sami zbiti, že jsau muk i hříchův zbavení.
À tak nebožátka jdau na smrt jako telata a nemohauc tomu lehce
rozuméti, Ze, pouévadZ ten papež nemuož sebe a neb jiných blech
a much zbaviti, ovśemt nemóż hifchüv a muk pekelných sprostiti . . .*
(124P).
O svátosti oltářní učil Jakoubek, že jest třeba prostě
věřiti, bez hloubání, že v chlebé posvátném, který však
chlebem zůstává, duchovně přijímime Krista, — v jádře
stanovisko Wiclifovo, v Čechách tehdy obecné sympatické.
(Vlček I. 129). Jakoubek užívá v postille o té věci tohoto
přirovnání: „Jakožto paprslek slunečný vodu přijme, avšak jí v svau
podstatu neobrátí, neb, ač horký kámen trochu vody na se vzlité
zstráví, ale však v svau télestnost jf neproméní: (6% toto jfdlo
a pití, kteréž činil Pán Kristus po svém vzkříšení, neproméuilo
se v jeho tělo, jakož se v našem téle děje, ale mocí Božskau
zmizalo.* (78%).
Pravili jsme již, že přijímání pod obojí způsobou, jež Hus
již byl schvaloval, jest Jakoubkovým dílem. Na různých místech postilly
Jakoubek zmiňuje se o přijímání pod obojí; poukazuje výslovně
k tomu, že o poslední večeři dal Kristus „tělo a krev svau učedl-
níkuom svým pod dvojí spuosobau“ (12%), a tvrdí, že „pod spůsobau
chleba a vína jest týž a jeden Pán Kristus, jenž nás krmí svým
tělem a napájí svau drahau krví“. (199). Mluví proti nehodnému
přijímání těla a krve Páně, které jest hlavní příčinou „nynějších
časů“, příčinou všech bludův, které „vznikly a bojují
v křesťanství a zvláště pohříchu v Čecháché, (183^).
Husovy stesky na úpadek křesťanského života opakují se u Ja-
koubka. Úpadek ten zavinil špatný příklad tehdejšího
duchovenstva; Jakoubek si stěžuje, že mnozí kněží
„o spasení lidu sobě poručeného nedbají“ (60%, „jsau následovníci
JiddSovi a Antikiistovi® (160%), „křiví náměstci“ svatých apoštolův
(170%), kteří „meč duchovní (t. slovo boží) jsau zavrhli a tělestným
věrné hubí“ (191°), z nichž „mnozí více pečují o zboží než o duše
anebo o lidské spasení“ (192°), atd. „Nyní je biskupův mnoho
v církvi svaté, ješto jsau v nynějších dobrých věcech, t. časných
a tělestných . . .. Aby těch časných, dobrých věcí neměla biskupství,
4*