EN | ES |

354

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

45

došli a tam se zpovídali, by již všech hříchův zbavení byli, a nebo jsauce bullami papeźovymi lżivymi omóżdeni ini, kdyż kteróbo vernóho krestana zamorduji, jesto kalich Kristův pije, by muk i hříchův byli prázdni, a neb budau-li sami zbiti, že jsau muk i hříchův zbavení. À tak nebožátka jdau na smrt jako telata a nemohauc tomu lehce rozuméti, Ze, pouévadZ ten papež nemuož sebe a neb jiných blech a much zbaviti, ovśemt nemóż hifchüv a muk pekelných sprostiti . . .* (124P).

O svátosti oltářní učil Jakoubek, že jest třeba prostě věřiti, bez hloubání, že v chlebé posvátném, který však chlebem zůstává, duchovně přijímime Krista, v jádře stanovisko Wiclifovo, v Čechách tehdy obecné sympatické. (Vlček I. 129). Jakoubek užívá v postille o věci tohoto přirovnání: Jakožto paprslek slunečný vodu přijme, avšak v svau podstatu neobrátí, neb, horký kámen trochu vody na se vzlité zstráví, ale však v svau télestnost jf neproméní: (6% toto jfdlo a pití, kteréž činil Pán Kristus po svém vzkříšení, neproméuilo se v jeho tělo, jakož se v našem téle děje, ale mocí Božskau zmizalo.* (78%).

Pravili jsme již, že přijímání pod obojí způsobou, jež Hus již byl schvaloval, jest Jakoubkovým dílem. Na různých místech postilly Jakoubek zmiňuje se o přijímání pod obojí; poukazuje výslovně k tomu, že o poslední večeři dal Kristus tělo a krev svau učedl- níkuom svým pod dvojí spuosobau (12%), a tvrdí, že pod spůsobau chleba a vína jest týž a jeden Pán Kristus, jenž nás krmí svým tělem a napájí svau drahau krví. (199). Mluví proti nehodnému přijímání těla a krve Páně, které jest hlavní příčinou nynějších časů, příčinou všech bludův, které vznikly a bojují v křesťanství a zvláště pohříchu v Čecháché, (183^).

Husovy stesky na úpadek křesťanského života opakují se u Ja- koubka. Úpadek ten zavinil špatný příklad tehdejšího duchovenstva; Jakoubek si stěžuje, že mnozí kněží o spasení lidu sobě poručeného nedbají (60%, jsau následovníci JiddSovi a Antikiistovi® (160%), křiví náměstci svatých apoštolův (170%), kteří meč duchovní (t. slovo boží) jsau zavrhli a tělestným věrné hubí (191°), z nichž mnozí více pečují o zboží než o duše anebo o lidské spasení (192°), atd. Nyní je biskupův mnoho v církvi svaté, ješto jsau v nynějších dobrých věcech, t. časných a tělestných . . .. Aby těch časných, dobrých věcí neměla biskupství,

4*


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile