EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
45

[2]
došli a tam se zpovídali, by již všech hříchův zbavení byli, a nebo
[3]
jsauce bullami papeźovymi lżivymi omóżdeni ini, kdyż kteróbo vernóho
[4]
krestana zamorduji, jesto kalich Kristův pije, by muk i hříchův byli
[5]
prázdni, a neb budau-li sami zbiti, že jsau muk i hříchův zbavení.
[6]
À tak nebožátka jdau na smrt jako telata a nemohauc tomu lehce
[7]
rozuméti, Ze, pouévadZ ten papež nemuož sebe a neb jiných blech
[8]
a much zbaviti, ovśemt nemóż hifchüv a muk pekelných sprostiti . . .*
[9]
(124P).

[10]
O svátosti oltářní učil Jakoubek, že jest třeba prostě
[11]
věřiti, bez hloubání, že v chlebé posvátném, který však
[12]
chlebem zůstává, duchovně přijímime Krista, v jádře
[13]
stanovisko Wiclifovo, v Čechách tehdy obecné sympatické.
[14]
(Vlček I. 129). Jakoubek užívá v postille o věci tohoto
[15]
přirovnání: Jakožto paprslek slunečný vodu přijme, avšak v svau
[16]
podstatu neobrátí, neb, horký kámen trochu vody na se vzlité
[17]
zstráví, ale však v svau télestnost jf neproméní: (6% toto jfdlo
[18]
a pití, kteréž činil Pán Kristus po svém vzkříšení, neproméuilo
[19]
se v jeho tělo, jakož se v našem téle děje, ale mocí Božskau
[20]
zmizalo.* (78%).

[21]
Pravili jsme již, že přijímání pod obojí způsobou, jež Hus
[22]
již byl schvaloval, jest Jakoubkovým dílem. Na různých místech postilly
[23]
Jakoubek zmiňuje se o přijímání pod obojí; poukazuje výslovně
[24]
k tomu, že o poslední večeři dal Kristus tělo a krev svau učedl-
[25]
níkuom svým pod dvojí spuosobau (12%), a tvrdí, že pod spůsobau
[26]
chleba a vína jest týž a jeden Pán Kristus, jenž nás krmí svým
[27]
tělem a napájí svau drahau krví. (199). Mluví proti nehodnému
[28]
přijímání těla a krve Páně, které jest hlavní příčinou nynějších
[29]
časů, příčinou všech bludův, které vznikly a bojují
[30]
v křesťanství a zvláště pohříchu v Čecháché, (183^).

[31]
Husovy stesky na úpadek křesťanského života opakují se u Ja-
[32]
koubka. Úpadek ten zavinil špatný příklad tehdejšího
[33]
duchovenstva; Jakoubek si stěžuje, že mnozí kněží
[34]
o spasení lidu sobě poručeného nedbají (60%, jsau následovníci
[35]
JiddSovi a Antikiistovi® (160%), křiví náměstci svatých apoštolův
[36]
(170%), kteří meč duchovní (t. slovo boží) jsau zavrhli a tělestným
[37]
věrné hubí (191°), z nichž mnozí více pečují o zboží než o duše
[38]
anebo o lidské spasení (192°), atd. Nyní je biskupův mnoho
[39]
v církvi svaté, ješto jsau v nynějších dobrých věcech, t. časných
[40]
a tělestných . . .. Aby těch časných, dobrých věcí neměla biskupství,

[41]
4*


Text viewFacsimile