[1] |
|
---|
[2] |
došli a tam se zpovídali, by již všech hříchův zbavení byli, a nebo
|
---|
[3] |
jsauce bullami papeźovymi lżivymi omóżdeni ini, kdyż kteróbo vernóho
|
---|
[4] |
krestana zamorduji, jesto kalich Kristův pije, by muk i hříchův byli
|
---|
[5] |
prázdni, a neb budau-li sami zbiti, že jsau muk i hříchův zbavení.
|
---|
[6] |
À tak nebožátka jdau na smrt jako telata a nemohauc tomu lehce
|
---|
[7] |
rozuméti, Ze, pouévadZ ten papež nemuož sebe a neb jiných blech
|
---|
[8] |
a much zbaviti, ovśemt nemóż hifchüv a muk pekelných sprostiti . . .*
|
---|
[9] |
|
---|
[10] |
O svátosti oltářní učil Jakoubek, že jest třeba prostě
|
---|
[11] |
věřiti, bez hloubání, že v chlebé posvátném, který však
|
---|
[12] |
chlebem zůstává, duchovně přijímime Krista, — v jádře
|
---|
[13] |
stanovisko Wiclifovo, v Čechách tehdy obecné sympatické.
|
---|
[14] |
(Vlček I. 129). Jakoubek užívá v postille o té věci tohoto
|
---|
[15] |
přirovnání: „Jakožto paprslek slunečný vodu přijme, avšak jí v svau
|
---|
[16] |
podstatu neobrátí, neb, ač horký kámen trochu vody na se vzlité
|
---|
[17] |
zstráví, ale však v svau télestnost jf neproméní: (6% toto jfdlo
|
---|
[18] |
a pití, kteréž činil Pán Kristus po svém vzkříšení, neproméuilo
|
---|
[19] |
se v jeho tělo, jakož se v našem téle děje, ale mocí Božskau
|
---|
[20] |
|
---|
[21] |
Pravili jsme již, že přijímání pod obojí způsobou, jež Hus
|
---|
[22] |
již byl schvaloval, jest Jakoubkovým dílem. Na různých místech postilly
|
---|
[23] |
Jakoubek zmiňuje se o přijímání pod obojí; poukazuje výslovně
|
---|
[24] |
k tomu, že o poslední večeři dal Kristus „tělo a krev svau učedl-
|
---|
[25] |
níkuom svým pod dvojí spuosobau“ (12%), a tvrdí, že „pod spůsobau
|
---|
[26] |
chleba a vína jest týž a jeden Pán Kristus, jenž nás krmí svým
|
---|
[27] |
tělem a napájí svau drahau krví“. (199). Mluví proti nehodnému
|
---|
[28] |
přijímání těla a krve Páně, které jest hlavní příčinou „nynějších
|
---|
[29] |
časů“, příčinou všech bludův, které „vznikly a bojují
|
---|
[30] |
v křesťanství a zvláště pohříchu v Čecháché, (183^).
|
---|
[31] |
Husovy stesky na úpadek křesťanského života opakují se u Ja-
|
---|
[32] |
koubka. Úpadek ten zavinil špatný příklad tehdejšího
|
---|
[33] |
duchovenstva; Jakoubek si stěžuje, že mnozí kněží
|
---|
[34] |
„o spasení lidu sobě poručeného nedbají“ (60%, „jsau následovníci
|
---|
[35] |
JiddSovi a Antikiistovi® (160%), „křiví náměstci“ svatých apoštolův
|
---|
[36] |
(170%), kteří „meč duchovní (t. slovo boží) jsau zavrhli a tělestným
|
---|
[37] |
věrné hubí“ (191°), z nichž „mnozí více pečují o zboží než o duše
|
---|
[38] |
anebo o lidské spasení“ (192°), atd. „Nyní je biskupův mnoho
|
---|
[39] |
v církvi svaté, ješto jsau v nynějších dobrých věcech, t. časných
|
---|
[40] |
a tělestných . . .. Aby těch časných, dobrých věcí neměla biskupství,
|
---|
[41] |
4*
|
---|