EN | ES |

354

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

44 -

télestny, ani pro přízeň lidskau, ani pro chválu světskau ani pro kterau zlau příčinu ... Třetí, kdož káže slovo boží, svuoj život srovnati s svým kdzanim...* (142 143*), Věrný kněz a ka- zatel tóż vódeti, najprvć,. .. komu każe. .., druhé ..., kde kázati, neb na místě zjevnóm a pocestnóm ..., tfeti..., kdy kázati, že v čas hodný ..., čtvrté,.., které feči kázati, že užitečné, pravé i spasitedlné..., páté..., kterak kázati, neb kázati horlivé..., šesté..., proč kázati, t. ku prospéchu sobě i jiným ..., sedmé, trestati každého a toho neopauštčti ani pro strach ani pro přízeň, ani pro který vzatek... (143). Kněží mají se modliti za církev křesťanskau, udíleti darmo svátosti kostelní, mají lid ve svatých písních učiti a príklady dokonalosti jim (lidem) dévati. (76°.) Co se písní týče, zvláště duchovních, soudí Jakoubek takto: ... světskými písněmi nebýváť chválen Bůh, ale dábel, i také duchovními písněmi Bůh chválen vzácně nebývá, leč pocházejí z dobrého svédomí...." (1869.

O křtu Jakoubek soudí takto: Ďábel i se všemi hříchy bývá skrze křest potopen, že tím člověkem nevládne, leč se on sám v jeho moc skrz přivolení ke zlému. A z toho máme, že lépe jest dítě celým tělem pohříziti na křtu nežli slíti toliko, lečby úplně oblil, neb to celého těla pohřízení znamená všech hříchuov zbavení a všech umrtvení. (1225)

Hitchy může odpoust&i toliko Bůh, nikoli papež: + +. IRajlít se nebožátka, ještoť věří bullám papežským, v nichžto dává (papež) odpuštění hříchův i muk zba- vení, kdož koho zabí, a neb oblaupí, neb to dává, což sám nemá, neb aniž sám se můž hříchův zbaviti ani muk pekelných, a pak to jiným dává za smrtedlné hříchy, t. za nenávist svého bližního, za hněv k svým bližním a za mord a laupež svých bližních. A tak chce, aby skrze smrtedlných hříchuov činění byli hříchuov prázdni a skrze muky časné, kteréžto činí svým bližním, pro zachování zákona Božího, aby byli muk věčných prázdni. A to netoliko jest proti písmu Starého Zákona i také Nového, ale i proti rozumu, aby t. hříchové smrtedlní hříchy snímali a muky muk zbavovaly. Neb jakož Aristo- teles: Takové k takovému přidáno činí je více takové, neb hořké slýchaná slepota i na těch, ješto ty bully vydávají, i na těch, ješto jim věří, neb obojí puojdau na věčné zatracení, podlé toho, jako Pán Kristus: Když slepý slepému pruovod dává, oba v duol upadnau. (1185) , ... mnozí mnějí, kdyžby do Říma a neb k Božímu Hrobu


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile