354
354
View options
Show:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
264
a svátek provozovala tauec: čert prý převrátil máry s její mrtvolou
a mrtvolu roztrhal! (611). Jistý rychtář z Králové Hradce
prý Koniášovi vypravoval, kterak jeho otec na den Zvěstování
Panny Marie připravoval sítě k rybářské práci; všude pronásledovali
prý ho za to strašliví hadové; až když se prý svěřil duchovnímu
správci, byl kouzla toho zbaven (782); atd.
Pěkně vypravuje Koniáš mnohé věci o českých
svatých, na pf. o sv. Václavu a o sv. Ludmile (965, 966), o sv.
Vojtěchu, kterého nazývá „novým české země Mojžíšem“ (789), o sv.
Prokopu (852 a sl) a j., ovšem na základě již známých
Zivotopisü a legendovyeh pfríbéhüv. O Janu Nepomu-
ckém vypravuje, že „jako někdy S. Jan Křtitel, jako S. Lambert,
Trajekténský biskup, že směle z ohavných hříchův královskau a kní-
žetcí osobu stíhali, zamordováni jsau: tak S. Jan Nepomucký, že bez-
božné žádosti krále Václava s velikau stálostí se protivil, v řece
Moldavě konec života nalezl. Když S. Jan na Zádny spüsob namluviti
se nedal, aby spověd královny Johanny králi vyjevil, mělť jest ovšem
bohaprázdný král za bláznovství mlčení jeho, a domníval se, že jeho
živobytí konec bezo cti učiní; nyní pak s celým světem poznati musí,
že S. Jan počten jest mezi syny Božími a že mezi svatými log jeho
jest.“ (806—807).
O církvi katolické praví, že ji vede a spravuje Duch sv.
(203). „Klíče od věcí nebeských a Duchu sv. patřících má sám Petr,
sám náměstek jeho, Římský Papež, samá církev svatá...“ (203).
„Kdyby církev naše římská katolická zlá a podvodná byla, kdyby
v něčem blaudila, nemohla by až podnes tak hojné ovotce svátosti
tolikými zázraky potvrzenć nósti.* (10). O dobróm katoliku
užívá tohoto přirovnání: „Hodiny dříve se nezastavují, leč když zá-
važí se až k zemi dostane a na zemi odpočine. Tak dobrý katolík
jako duchovní hodiny nemá nikdy od běhu přestati, nikdy v dobrém
ustávati, dokud závaží, to jest tělo, kteréž obtěžuje duši, se na zem
nedostane a v hrobë neodpotine ...“ (159).
Pekelným žalářem a ohněm zatracenců hrozí
kacífümaodpadlíküm. (15—16). Kdo se matky své jediné, římské
církve, spouští a od jednoty ucení jejího se odluéuje, uvádí na sebe záhubu
věčnou a všecko zlé (596). Kazatel naříká, jak „tolik nejvzéctnéjsich
v Europě krajin a království,“ ještě před 300 lety věrných víře katolické
od ní odstoupilo a upadlo do nevěry a kacířství. Stalo se to proto, že
lidé vedli bohaprázdný život a víry dobrými skutky neutvrdili. (175). Ka-
zatel naráží tím na protestantské ospravedlnění z víry. Pro ne-
Download XML • Download text
• Manuscript line view • Facsimile