EN | ES |

354

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

264

a svátek provozovala tauec: čert prý převrátil máry s její mrtvolou a mrtvolu roztrhal! (611). Jistý rychtář z Králové Hradce prý Koniášovi vypravoval, kterak jeho otec na den Zvěstování Panny Marie připravoval sítě k rybářské práci; všude pronásledovali prý ho za to strašliví hadové; když se prý svěřil duchovnímu správci, byl kouzla toho zbaven (782); atd.

Pěkně vypravuje Koniáš mnohé věci o českých svatých, na pf. o sv. Václavu a o sv. Ludmile (965, 966), o sv. Vojtěchu, kterého nazývá novým české země Mojžíšem (789), o sv. Prokopu (852 a sl) a j., ovšem na základě již známých Zivotopisü a legendovyeh pfríbéhüv. O Janu Nepomu- ckém vypravuje, že jako někdy S. Jan Křtitel, jako S. Lambert, Trajekténský biskup, že směle z ohavných hříchův královskau a kní- žetcí osobu stíhali, zamordováni jsau: tak S. Jan Nepomucký, že bez- božné žádosti krále Václava s velikau stálostí se protivil, v řece Moldavě konec života nalezl. Když S. Jan na Zádny spüsob namluviti se nedal, aby spověd královny Johanny králi vyjevil, mělť jest ovšem bohaprázdný král za bláznovství mlčení jeho, a domníval se, že jeho živobytí konec bezo cti učiní; nyní pak s celým světem poznati musí, že S. Jan počten jest mezi syny Božími a že mezi svatými log jeho jest. (806—807).

O církvi katolické praví, že ji vede a spravuje Duch sv. (203). Klíče od věcí nebeských a Duchu sv. patřících sám Petr, sám náměstek jeho, Římský Papež, samá církev svatá... (203). Kdyby církev naše římská katolická zlá a podvodná byla, kdyby v něčem blaudila, nemohla by podnes tak hojné ovotce svátosti tolikými zázraky potvrzenć nósti.* (10). O dobróm katoliku užívá tohoto přirovnání: Hodiny dříve se nezastavují, leč když - važí se k zemi dostane a na zemi odpočine. Tak dobrý katolík jako duchovní hodiny nemá nikdy od běhu přestati, nikdy v dobrém ustávati, dokud závaží, to jest tělo, kteréž obtěžuje duši, se na zem nedostane a v hrobë neodpotine ... (159).

Pekelným žalářem a ohněm zatracenců hrozí kacífümaodpadlíküm. (15—16). Kdo se matky své jediné, římské církve, spouští a od jednoty ucení jejího se odluéuje, uvádí na sebe záhubu věčnou a všecko zlé (596). Kazatel naříká, jak tolik nejvzéctnéjsich v Europě krajin a království, ještě před 300 lety věrných víře katolické od odstoupilo a upadlo do nevěry a kacířství. Stalo se to proto, že lidé vedli bohaprázdný život a víry dobrými skutky neutvrdili. (175). Ka- zatel naráží tím na protestantské ospravedlnění z víry. Pro ne-


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile