EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
264

[2]
a svátek provozovala tauec: čert prý převrátil máry s její mrtvolou
[3]
a mrtvolu roztrhal! (611). Jistý rychtář z Králové Hradce
[4]
prý Koniášovi vypravoval, kterak jeho otec na den Zvěstování
[5]
Panny Marie připravoval sítě k rybářské práci; všude pronásledovali
[6]
prý ho za to strašliví hadové; když se prý svěřil duchovnímu
[7]
správci, byl kouzla toho zbaven (782); atd.

[8]
Pěkně vypravuje Koniáš mnohé věci o českých
[9]
svatých, na pf. o sv. Václavu a o sv. Ludmile (965, 966), o sv.
[10]
Vojtěchu, kterého nazývá novým české země Mojžíšem (789), o sv.
[11]
Prokopu (852 a sl) a j., ovšem na základě již známých
[12]
Zivotopisü a legendovyeh pfríbéhüv. O Janu Nepomu-
[13]
ckém vypravuje, že jako někdy S. Jan Křtitel, jako S. Lambert,
[14]
Trajekténský biskup, že směle z ohavných hříchův královskau a kní-
[15]
žetcí osobu stíhali, zamordováni jsau: tak S. Jan Nepomucký, že bez-
[16]
božné žádosti krále Václava s velikau stálostí se protivil, v řece
[17]
Moldavě konec života nalezl. Když S. Jan na Zádny spüsob namluviti
[18]
se nedal, aby spověd královny Johanny králi vyjevil, mělť jest ovšem
[19]
bohaprázdný král za bláznovství mlčení jeho, a domníval se, že jeho
[20]
živobytí konec bezo cti učiní; nyní pak s celým světem poznati musí,
[21]
že S. Jan počten jest mezi syny Božími a že mezi svatými log jeho
[22]
jest. (806—807).

[23]
O církvi katolické praví, že ji vede a spravuje Duch sv.
[24]
(203). Klíče od věcí nebeských a Duchu sv. patřících sám Petr,
[25]
sám náměstek jeho, Římský Papež, samá církev svatá... (203).
[26]
Kdyby církev naše římská katolická zlá a podvodná byla, kdyby
[27]
v něčem blaudila, nemohla by podnes tak hojné ovotce svátosti
[28]
tolikými zázraky potvrzenć nósti.* (10). O dobróm katoliku
[29]
užívá tohoto přirovnání: Hodiny dříve se nezastavují, leč když -
[30]
važí se k zemi dostane a na zemi odpočine. Tak dobrý katolík
[31]
jako duchovní hodiny nemá nikdy od běhu přestati, nikdy v dobrém
[32]
ustávati, dokud závaží, to jest tělo, kteréž obtěžuje duši, se na zem
[33]
nedostane a v hrobë neodpotine ... (159).

[34]
Pekelným žalářem a ohněm zatracenců hrozí
[35]
kacífümaodpadlíküm. (15—16). Kdo se matky své jediné, římské
[36]
církve, spouští a od jednoty ucení jejího se odluéuje, uvádí na sebe záhubu
[37]
věčnou a všecko zlé (596). Kazatel naříká, jak tolik nejvzéctnéjsich
[38]
v Europě krajin a království, ještě před 300 lety věrných víře katolické
[39]
od odstoupilo a upadlo do nevěry a kacířství. Stalo se to proto, že
[40]
lidé vedli bohaprázdný život a víry dobrými skutky neutvrdili. (175). Ka-
[41]
zatel naráží tím na protestantské ospravedlnění z víry. Pro ne-


Text viewFacsimile