[1] |
|
---|
[2] |
a svátek provozovala tauec: čert prý převrátil máry s její mrtvolou
|
---|
[3] |
a mrtvolu roztrhal! (611). Jistý rychtář z Králové Hradce
|
---|
[4] |
prý Koniášovi vypravoval, kterak jeho otec na den Zvěstování
|
---|
[5] |
Panny Marie připravoval sítě k rybářské práci; všude pronásledovali
|
---|
[6] |
prý ho za to strašliví hadové; až když se prý svěřil duchovnímu
|
---|
[7] |
správci, byl kouzla toho zbaven (782); atd.
|
---|
[8] |
Pěkně vypravuje Koniáš mnohé věci o českých
|
---|
[9] |
svatých, na pf. o sv. Václavu a o sv. Ludmile (965, 966), o sv.
|
---|
[10] |
Vojtěchu, kterého nazývá „novým české země Mojžíšem“ (789), o sv.
|
---|
[11] |
Prokopu (852 a sl) a j., ovšem na základě již známých
|
---|
[12] |
Zivotopisü a legendovyeh pfríbéhüv. O Janu Nepomu-
|
---|
[13] |
ckém vypravuje, že „jako někdy S. Jan Křtitel, jako S. Lambert,
|
---|
[14] |
Trajekténský biskup, že směle z ohavných hříchův královskau a kní-
|
---|
[15] |
žetcí osobu stíhali, zamordováni jsau: tak S. Jan Nepomucký, že bez-
|
---|
[16] |
božné žádosti krále Václava s velikau stálostí se protivil, v řece
|
---|
[17] |
Moldavě konec života nalezl. Když S. Jan na Zádny spüsob namluviti
|
---|
[18] |
se nedal, aby spověd královny Johanny králi vyjevil, mělť jest ovšem
|
---|
[19] |
bohaprázdný král za bláznovství mlčení jeho, a domníval se, že jeho
|
---|
[20] |
živobytí konec bezo cti učiní; nyní pak s celým světem poznati musí,
|
---|
[21] |
že S. Jan počten jest mezi syny Božími a že mezi svatými log jeho
|
---|
[22] |
|
---|
[23] |
O církvi katolické praví, že ji vede a spravuje Duch sv.
|
---|
[24] |
(203). „Klíče od věcí nebeských a Duchu sv. patřících má sám Petr,
|
---|
[25] |
sám náměstek jeho, Římský Papež, samá církev svatá...“ (203).
|
---|
[26] |
„Kdyby církev naše římská katolická zlá a podvodná byla, kdyby
|
---|
[27] |
v něčem blaudila, nemohla by až podnes tak hojné ovotce svátosti
|
---|
[28] |
tolikými zázraky potvrzenć nósti.* (10). O dobróm katoliku
|
---|
[29] |
užívá tohoto přirovnání: „Hodiny dříve se nezastavují, leč když zá-
|
---|
[30] |
važí se až k zemi dostane a na zemi odpočine. Tak dobrý katolík
|
---|
[31] |
jako duchovní hodiny nemá nikdy od běhu přestati, nikdy v dobrém
|
---|
[32] |
ustávati, dokud závaží, to jest tělo, kteréž obtěžuje duši, se na zem
|
---|
[33] |
nedostane a v hrobë neodpotine ...“ (159).
|
---|
[34] |
Pekelným žalářem a ohněm zatracenců hrozí
|
---|
[35] |
kacífümaodpadlíküm. (15—16). Kdo se matky své jediné, římské
|
---|
[36] |
církve, spouští a od jednoty ucení jejího se odluéuje, uvádí na sebe záhubu
|
---|
[37] |
věčnou a všecko zlé (596). Kazatel naříká, jak „tolik nejvzéctnéjsich
|
---|
[38] |
v Europě krajin a království,“ ještě před 300 lety věrných víře katolické
|
---|
[39] |
od ní odstoupilo a upadlo do nevěry a kacířství. Stalo se to proto, že
|
---|
[40] |
lidé vedli bohaprázdný život a víry dobrými skutky neutvrdili. (175). Ka-
|
---|
[41] |
zatel naráží tím na protestantské ospravedlnění z víry. Pro ne-
|
---|