EN | ES |

299

299


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

Q. XXIV—XXVII. 365

IV. Pakliby na uurlého pravil, Ze jest to od ného slyśal: tehdy za toho umrlého ten náfek aneb hanéní vésti, ponévadz nemá koho postaviti, kterýžby ho v tom zastal.

>

Kdoby na umrlého nářek vztahoval, za umrlého nářek vésti.

Q. XXV.

Komužby koli tak o nářek aneb zhanční poselství učinčno bylo: każdy ten takový, ve dyvau nedělích pořád zběhlých od do- dani jemu cedule řezané, povinen jest, zjevnau a světlau odpověd dáti. Pakliby nedal, aneb dada, žeby ukrytau a ovšem nesvětlau odpověd dal, to jest, žeby ani dostatečně se znal, že jest to iluvil, ani dostatečně a světle tomu neodepřel, že jest toho ne- mluvil: tehdy ten, kterýž k němu poselství učinil, bude moci jej z nářku aneb z bánlivých slov viniti a práv proti němu zůstati, jako by naň, že jest to o něm mluvil aneb psal, dostatečně podlo práva provedl.

Maje poselství o nářek aneb zhanění, odpověď dej světlau ve dvau nedělích. Pakli nedáš, ueb dada, zatmělůu dáš; tehdy nóżek neb haneni ńa sebe vztáhneš.

| Q. XXVI.

Kdyby se strany nevinné naffkaly a hanënim doteykaly : tehdy, přišlo-li by to ku právu, právo je na jich eti opatiiti, a že jsau z povinnosti měšťanské vykročily a právem živi nebyly, pro takovau jich zbytečnost a nenáležitost vedle uznání spra- vedlivého obadva vězením trestati.

Strany naříkaly-li by se nevinně a haučním dotýkaly, a potom ku právu ge dostaly: právo je na poctivosti opatří a pro tu zbylečnost vězením trestati bude.

Q. XXVII.

Než, kdožby koho zase nehanél, aneb nenafíkal, a toliko jediné mu odpíral, pravě, že kfivé a neprávé to na mne aneb na rodiče mluvíi*: to za odhánku a odhanéni nemd pocteno býti, když se potom při saudu to najde, Ze tim, čímž jest na- rčen, vinen není, aneb kdyż ten, kdo ho naříkal aneb hančl, toho podle práva na něj neprovede.

Křivě a neprávě mluvíš! to za odhánku a odhanční počteno býti nemá,

O. XXVIII. |

Od lehkomysluych a na své cti nedobre zachovalých lidí,

také ani od toho, kdožby prvé někomu pro nářek nedovedený


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile