EN | ES |

299

299


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

362 0 nářku cti.

v tom padnauti: protož věc jest užitečná i také náležitá, předkův našich tak chvalitebného nařízení v tom šetřiti a v každé při, když se nářku cti dotýkati bude, saudcové při každém právě, prvé nežli by k přečtení svědkův přišlo, povinni budau stran k přátelskému jednání podati. A budau-li strany skrze prostředky o takový nářek smluveny, smlauva své místo a svůj průchod , a strany k sobě tak se chovejte a takového nářku sobě na věčnost nezdvíhejte, ani jim jiní lidé, lečby ten a takový nářek chtěli na kterého z nich vésti. A to proto, neb poněvadž lidské těžkosti i nesnáze prostředkem smluv k upokojení svému přicházejí: protož věc slušná i náležitá není, tím, což spokojení vzalo, heybati.

V které pti se cti dotjée, strany před vyhlášením svědků mají na smlauvu podány byti.

Q. XX.

1. Předkové naši, jakožto milovníci obecného dobrého a po- koje i stálosti smluv, takto za právo ustanovili.

Purkmistr a radda znamenavše, že mnozí lidé po smluvách a veypovědech právních někdy lidí a stran dotýkají, a tak smlauvy a veypovědi radní lehčí, ješto skrze to mnoho zlého pochází: i nechtějíce toho v tomto městě a v této obci pod řádem a správau svau dopauštěti, o tom takto vůbec nalézají.

Kdožbykoli z obyvatelův města tohoto po dnešní den koho čím dotýkal, an o to s povolením purkmistra a raddy s druhau stranau smlauvu , a on také na poctivosti své jest již schválen; a toby naň bylo uvedeno podle práva: že hned takového beze všeho saudu purkmistr a radda nynější i budaucí přísně trestati mají jako toho, kterýžby zlého toho města a jeho obyvatelův hleděl, chtě zaumyslně lidi z cti a z dobré pověsti laupiti. A naposledy, aby takový v městě trpín nebyl, poněvadžby proti řádu a právu utrhačem a lidským háncím býti se ukazoval, a

na těžkosti lidské zaumyslně se nutkal.

Kdoby smlauvy a veypovědi radní lehčil a je zdvihal, prisné trestán býti a v městě nemá trpín býti, jakožto utrhač a lidský hánce, a na těžkost zaumyslně jiných se nutkaje a je ze cti a dobré pověsti laupiti chtěje.

O. XXI. Jestli žeby ten, kdož koho nařekl, takový svůj nářek do- statečně provedl: tehdy pokuty pro nářek neponese proto, že věc


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile