[1] |
|
---|
[2] |
v tom padnauti: protož věc jest užitečná i také náležitá, předkův
|
---|
[3] |
našich tak chvalitebného nařízení v tom šetřiti a v každé při,
|
---|
[4] |
když se nářku cti dotýkati bude, saudcové při každém právě,
|
---|
[5] |
prvé nežli by k přečtení svědkův přišlo, povinni budau stran
|
---|
[6] |
k přátelskému jednání podati. A budau-li strany skrze prostředky
|
---|
[7] |
o takový nářek smluveny, smlauva své místo a svůj průchod ať
|
---|
[8] |
má, a strany k sobě tak se chovejte a takového nářku sobě
|
---|
[9] |
na věčnost nezdvíhejte, ani jim jiní lidé, lečby ten a takový
|
---|
[10] |
nářek chtěli na kterého z nich vésti. A to proto, neb poněvadž
|
---|
[11] |
lidské těžkosti i nesnáze prostředkem smluv k upokojení svému
|
---|
[12] |
přicházejí: protož věc slušná i náležitá není, tím, což spokojení
|
---|
[13] |
|
---|
[14] |
V které pti se cti dotjée, strany před vyhlášením svědků mají na
|
---|
[15] |
|
---|
[16] |
|
---|
[17] |
1. Předkové naši, jakožto milovníci obecného dobrého a po-
|
---|
[18] |
koje i stálosti smluv, takto za právo ustanovili.
|
---|
[19] |
„Purkmistr a radda znamenavše, že mnozí lidé po smluvách
|
---|
[20] |
a veypovědech právních někdy lidí a stran dotýkají, a tak smlauvy
|
---|
[21] |
a veypovědi radní lehčí, ješto skrze to mnoho zlého pochází:
|
---|
[22] |
i nechtějíce toho v tomto městě a v této obci pod řádem a
|
---|
[23] |
správau svau dopauštěti, o tom takto vůbec nalézají.“
|
---|
[24] |
„Kdožbykoli z obyvatelův města tohoto po dnešní den koho
|
---|
[25] |
čím dotýkal, an o to s povolením purkmistra a raddy s druhau
|
---|
[26] |
stranau smlauvu má, a on také na poctivosti své jest již schválen;
|
---|
[27] |
a toby naň bylo uvedeno podle práva: že hned takového beze
|
---|
[28] |
všeho saudu purkmistr a radda nynější i budaucí přísně trestati
|
---|
[29] |
mají jako toho, kterýžby zlého toho města a jeho obyvatelův
|
---|
[30] |
hleděl, chtě zaumyslně lidi z cti a z dobré pověsti laupiti.
|
---|
[31] |
A naposledy, aby takový v městě trpín nebyl, poněvadžby proti
|
---|
[32] |
řádu a právu utrhačem a lidským háncím býti se ukazoval, a
|
---|
[33] |
na těžkosti lidské zaumyslně se nutkal.“
|
---|
[34] |
Kdoby smlauvy a veypovědi radní lehčil a je zdvihal, mé prisné
|
---|
[35] |
trestán býti a v městě nemá trpín býti, jakožto utrhač a lidský hánce, a na
|
---|
[36] |
těžkost zaumyslně jiných se nutkaje a je ze cti a dobré pověsti laupiti chtěje.
|
---|
[37] |
O. XXI.
|
---|
[38] |
Jestli žeby ten, kdož koho nařekl, takový svůj nářek do-
|
---|
[39] |
statečně provedl: tehdy pokuty pro nářek neponese proto, že věc
|
---|