EN | ES |

Facsimile Lines

299


< Page >

[1]
362 0 nářku cti.

[2]
v tom padnauti: protož věc jest užitečná i také náležitá, předkův
[3]
našich tak chvalitebného nařízení v tom šetřiti a v každé při,
[4]
když se nářku cti dotýkati bude, saudcové při každém právě,
[5]
prvé nežli by k přečtení svědkův přišlo, povinni budau stran
[6]
k přátelskému jednání podati. A budau-li strany skrze prostředky
[7]
o takový nářek smluveny, smlauva své místo a svůj průchod
[8]
, a strany k sobě tak se chovejte a takového nářku sobě
[9]
na věčnost nezdvíhejte, ani jim jiní lidé, lečby ten a takový
[10]
nářek chtěli na kterého z nich vésti. A to proto, neb poněvadž
[11]
lidské těžkosti i nesnáze prostředkem smluv k upokojení svému
[12]
přicházejí: protož věc slušná i náležitá není, tím, což spokojení
[13]
vzalo, heybati.

[14]
V které pti se cti dotjée, strany před vyhlášením svědků mají na
[15]
smlauvu podány byti.

[16]
Q. XX.

[17]
1. Předkové naši, jakožto milovníci obecného dobrého a po-
[18]
koje i stálosti smluv, takto za právo ustanovili.

[19]
Purkmistr a radda znamenavše, že mnozí lidé po smluvách
[20]
a veypovědech právních někdy lidí a stran dotýkají, a tak smlauvy
[21]
a veypovědi radní lehčí, ješto skrze to mnoho zlého pochází:
[22]
i nechtějíce toho v tomto městě a v této obci pod řádem a
[23]
správau svau dopauštěti, o tom takto vůbec nalézají.

[24]
Kdožbykoli z obyvatelův města tohoto po dnešní den koho
[25]
čím dotýkal, an o to s povolením purkmistra a raddy s druhau
[26]
stranau smlauvu , a on také na poctivosti své jest již schválen;
[27]
a toby naň bylo uvedeno podle práva: že hned takového beze
[28]
všeho saudu purkmistr a radda nynější i budaucí přísně trestati
[29]
mají jako toho, kterýžby zlého toho města a jeho obyvatelův
[30]
hleděl, chtě zaumyslně lidi z cti a z dobré pověsti laupiti.
[31]
A naposledy, aby takový v městě trpín nebyl, poněvadžby proti
[32]
řádu a právu utrhačem a lidským háncím býti se ukazoval, a

[33]
na těžkosti lidské zaumyslně se nutkal.

[34]
Kdoby smlauvy a veypovědi radní lehčil a je zdvihal, prisné
[35]
trestán býti a v městě nemá trpín býti, jakožto utrhač a lidský hánce, a na
[36]
těžkost zaumyslně jiných se nutkaje a je ze cti a dobré pověsti laupiti chtěje.

[37]
O. XXI.
[38]
Jestli žeby ten, kdož koho nařekl, takový svůj nářek do-
[39]
statečně provedl: tehdy pokuty pro nářek neponese proto, že věc


Text viewFacsimile