Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
E. VI—XII, 359
| Q. XI.
I. Jest pak pokuta zmatku taková, že ten, kdožby se toho
dopustil, má dvě neděle vazbau ztrestán býti, a tomu, na kohož
tak nepořádně nastupoval, deset kop grošů Českých pokuty i
s náklady a útratami pro tu při vzešlými, pokudžby těch vedle
práva provedeno býti mohlo, propadnauti.
Pokuta zmatku jest, aby ten, kdo se ho dopustil, dvě neděle u vazbě
držán byl, a deset kop grošův Ceských pokuty straně dal, náklady a autraty
navrátil. |
II. A zmatek nic jiného není, než patrné práva zlehčování,
to jest, všetečnau nevážností usilovati o to, aby k vůli jeho
nařízený pořád práva se jako zmátl.
Zmatek jest patrné práva zlehčování, aby skrze všetečnau nevážnost
nětčí nařízený pořádek práva se jako zmátl.
DE CONVICIO ET CONTUMELIA.
O nářku cti.
Q. XII.
I. Učitelé práva injuriam, to jest, ublížení jedněm od
druhých skutkem i řečí nazývají všeckno to, čímž dobře za-
chovalému člověku v důstojenství, v pověsti a v dobrém jménu
bezprávně se ubližuje.
Injuria jest ublížení skutkem i řečí, kterýmiž dobře zachovalému
člověku v důstojenství, v pověsti a v dobrém jménu bezprávně se ubližuje.
IL A protož to slovíčko „bezprávně“ se dostavuje, aby rozdíl
byl mezi úmyslem zlým, škodným, a úmyslem dobrým, žertovním
a přátelským.
Bezprávní ublížení dělí se od žertovního a přátelského, dobrým
aumyslem po&lého z Sprymu.
III. Nebo když jeden s druhým žertuje aneb s ním přá-
telsky šprymuje, v povinnost a v pokutu práva tohoto neupadá ;
proto, že pravé ublížení pochází z žádosti, z aumysla aneb
z pravého chtíče toho, kdož to činí, to jest, jakž obyčejně říkáme :
Injuria procedit ex affectu facientis.
Když jeden s druhým sprymuje, v pokutu neupadá.