EN | ES |

Facsimile Lines

299


< Page >

[1]
E. VI—XII, 359

[2]
| Q. XI.

[3]
I. Jest pak pokuta zmatku taková, že ten, kdožby se toho
[4]
dopustil, dvě neděle vazbau ztrestán býti, a tomu, na kohož
[5]
tak nepořádně nastupoval, deset kop grošů Českých pokuty i
[6]
s náklady a útratami pro tu při vzešlými, pokudžby těch vedle
[7]
práva provedeno býti mohlo, propadnauti.

[8]
Pokuta zmatku jest, aby ten, kdo se ho dopustil, dvě neděle u vazbě
[9]
držán byl, a deset kop grošův Ceských pokuty straně dal, náklady a autraty
[10]
navrátil. |

[11]
II. A zmatek nic jiného není, než patrné práva zlehčování,
[12]
to jest, všetečnau nevážností usilovati o to, aby k vůli jeho
[13]
nařízený pořád práva se jako zmátl.

[14]
Zmatek jest patrné práva zlehčování, aby skrze všetečnau nevážnost
[15]
nětčí nařízený pořádek práva se jako zmátl.

[16]
DE CONVICIO ET CONTUMELIA.

[17]
O nářku cti.

[18]
Q. XII.

[19]
I. Učitelé práva injuriam, to jest, ublížení jedněm od
[20]
druhých skutkem i řečí nazývají všeckno to, čímž dobře za-
[21]
chovalému člověku v důstojenství, v pověsti a v dobrém jménu
[22]
bezprávně se ubližuje.

[23]
Injuria jest ublížení skutkem i řečí, kterýmiž dobře zachovalému
[24]
člověku v důstojenství, v pověsti a v dobrém jménu bezprávně se ubližuje.

[25]
IL A protož to slovíčko bezprávně se dostavuje, aby rozdíl
[26]
byl mezi úmyslem zlým, škodným, a úmyslem dobrým, žertovním
[27]
a přátelským.

[28]
Bezprávní ublížení dělí se od žertovního a přátelského, dobrým
[29]
aumyslem po&lého z Sprymu.

[30]
III. Nebo když jeden s druhým žertuje aneb s ním přá-
[31]
telsky šprymuje, v povinnost a v pokutu práva tohoto neupadá ;
[32]
proto, že pravé ublížení pochází z žádosti, z aumysla aneb
[33]
z pravého chtíče toho, kdož to činí, to jest, jakž obyčejně říkáme :
[34]
Injuria procedit ex affectu facientis.

[35]
Když jeden s druhým sprymuje, v pokutu neupadá.


Text viewFacsimile