Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
157
nutí. Protož kdež jinak býti nelze, aby svědomí dobré zacho-
váno býti mohlo, vyhledány míry k tomu, aby vždy, pokudž
nejvýše možné, zlé se předcházelo a přetrhovalo. Pakliby ве
jinak dálo, aby aspoň za hřích jmíno a trestáno bylo, kdež
možné. O tom vyhledání bratrské velmi pilné a bedlivé dávní
i nynější takové jest:
Nejprv. Znáti sluší, že ač šeňk sám v sobě hříchem není,
ale jest Zivnost a obchod v městě a obci lidem hostinským a
domácím potřebný a pohodlný, zvláště šeňk vína a piva. Však
jest živnost a obchod jeden z těch, kteříž sou velmi nebez-
peční a nesnadní, aby ho mohl člověk bez svých a cizích hří-
chův užívati. Protože má při sobě příčiny k mnohému zlému
sloužící, zvláště toho času v nejhorším věku k skonání světa.
Nebo příčiny jsou tu k opilství, k zahálce, k hodování, k roz-
koši, k marnosti, k nečistotám, k smilstvi, a nad to vice
k svärûm, zlostem, láním, vraždám duchovním i tělesným, a
těm podobným zlým věcem.
Protož se každý věrný křesťan takového obchodu, pokudž
mu nejvýše možno jest, vystříhati, a sám pro své nebezpečen-
ství při spasení bez něho se Ziviti a opatrovati má, jakž může,
byt 1 chudym býti měl.
A kdožby pak bezelstně nemohl bez toho býti, a neměl
čím jiným slušně se Ziviti, ten se má v tom takto míti a
zachovati.
Nejprvé. Tak se s tou živností obírati má, aby spasení
svého a služby sobě k němu od Boha činěné v slovu jeho i
v péči služebníkův a jich službách neopouštěl, a nezanedba-
val pro tu ani žádnou jinou živnost.
Druhé. Nadto výše nemá opouštěti Božích poct, poklon,
chval, modliteb ranních, večerních, svátečních i všedních, doma
i v shromáždění s věrnými.
Třetí. Potom také má to, což má šeňkovati, buď vino neb
pivo, míti jakž spravedlivě zjednané, koupené neb směněné,
tak také dobré a užitečné, nefalešné, nezmíchané ale hodné
ku požitku, ne ledajakés, aby mohl za dobré provoditi a vy-
dávati lidem k užitku spravedlivě.
Čtvrté. Má načínati a dávati slušně, zač by stálo, aby pře-
výšeno drahotou nebylo, než mírně hodně se prodávalo.
Páté. Senkéře neb šenkéřky má míti ne podezřalé, lehké,
falešné, ale spravedlivé a poctivé své čelediny a věrné.
Šesté. Též má k tomu přihlédati, aby byla dávána míra
dobrá, spravedlivá, beze vší falše a fortelů.
Sedmé. Má o to státi, pokudž nejvýše možno jest, aby na
řad nedával, než radče ven aby sobě lidé domů brali.