EN | ES |

1081

1081


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

157

nutí. Protož kdež jinak býti nelze, aby svědomí dobré zacho- váno býti mohlo, vyhledány míry k tomu, aby vždy, pokudž nejvýše možné, zlé se předcházelo a přetrhovalo. Pakliby ве jinak dálo, aby aspoň za hřích jmíno a trestáno bylo, kdež možné. O tom vyhledání bratrské velmi pilné a bedlivé dávní i nynější takové jest:

Nejprv. Znáti sluší, že šeňk sám v sobě hříchem není, ale jest Zivnost a obchod v městě a obci lidem hostinským a domácím potřebný a pohodlný, zvláště šeňk vína a piva. Však jest živnost a obchod jeden z těch, kteříž sou velmi nebez- peční a nesnadní, aby ho mohl člověk bez svých a cizích hří- chův užívati. Protože při sobě příčiny k mnohému zlému sloužící, zvláště toho času v nejhorším věku k skonání světa. Nebo příčiny jsou tu k opilství, k zahálce, k hodování, k roz- koši, k marnosti, k nečistotám, k smilstvi, a nad to vice k svärûm, zlostem, láním, vraždám duchovním i tělesným, a těm podobným zlým věcem.

Protož se každý věrný křesťan takového obchodu, pokudž mu nejvýše možno jest, vystříhati, a sám pro své nebezpečen- ství při spasení bez něho se Ziviti a opatrovati , jakž může, byt 1 chudym býti měl.

A kdožby pak bezelstně nemohl bez toho býti, a neměl čím jiným slušně se Ziviti, ten se v tom takto míti a zachovati.

Nejprvé. Tak se s tou živností obírati , aby spasení svého a služby sobě k němu od Boha činěné v slovu jeho i v péči služebníkův a jich službách neopouštěl, a nezanedba- val pro tu ani žádnou jinou živnost.

Druhé. Nadto výše nemá opouštěti Božích poct, poklon, chval, modliteb ranních, večerních, svátečních i všedních, doma i v shromáždění s věrnými.

Třetí. Potom také to, což šeňkovati, buď vino neb pivo, míti jakž spravedlivě zjednané, koupené neb směněné, tak také dobré a užitečné, nefalešné, nezmíchané ale hodné ku požitku, ne ledajakés, aby mohl za dobré provoditi a vy- dávati lidem k užitku spravedlivě.

Čtvrté. načínati a dávati slušně, zač by stálo, aby pře- výšeno drahotou nebylo, než mírně hodně se prodávalo.

Páté. Senkéře neb šenkéřky míti ne podezřalé, lehké, falešné, ale spravedlivé a poctivé své čelediny a věrné.

Šesté. Též k tomu přihlédati, aby byla dávána míra dobrá, spravedlivá, beze vší falše a fortelů.

Sedmé. o to státi, pokudž nejvýše možno jest, aby na řad nedával, než radče ven aby sobě lidé domů brali.


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile