EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
157

[2]
nutí. Protož kdež jinak býti nelze, aby svědomí dobré zacho-
[3]
váno býti mohlo, vyhledány míry k tomu, aby vždy, pokudž
[4]
nejvýše možné, zlé se předcházelo a přetrhovalo. Pakliby ве
[5]
jinak dálo, aby aspoň za hřích jmíno a trestáno bylo, kdež
[6]
možné. O tom vyhledání bratrské velmi pilné a bedlivé dávní
[7]
i nynější takové jest:

[8]
Nejprv. Znáti sluší, že šeňk sám v sobě hříchem není,
[9]
ale jest Zivnost a obchod v městě a obci lidem hostinským a
[10]
domácím potřebný a pohodlný, zvláště šeňk vína a piva. Však
[11]
jest živnost a obchod jeden z těch, kteříž sou velmi nebez-
[12]
peční a nesnadní, aby ho mohl člověk bez svých a cizích hří-
[13]
chův užívati. Protože při sobě příčiny k mnohému zlému
[14]
sloužící, zvláště toho času v nejhorším věku k skonání světa.
[15]
Nebo příčiny jsou tu k opilství, k zahálce, k hodování, k roz-
[16]
koši, k marnosti, k nečistotám, k smilstvi, a nad to vice
[17]
k svärûm, zlostem, láním, vraždám duchovním i tělesným, a
[18]
těm podobným zlým věcem.

[19]
Protož se každý věrný křesťan takového obchodu, pokudž
[20]
mu nejvýše možno jest, vystříhati, a sám pro své nebezpečen-
[21]
ství při spasení bez něho se Ziviti a opatrovati , jakž může,
[22]
byt 1 chudym býti měl.

[23]
A kdožby pak bezelstně nemohl bez toho býti, a neměl
[24]
čím jiným slušně se Ziviti, ten se v tom takto míti a
[25]
zachovati.

[26]
Nejprvé. Tak se s tou živností obírati , aby spasení
[27]
svého a služby sobě k němu od Boha činěné v slovu jeho i
[28]
v péči služebníkův a jich službách neopouštěl, a nezanedba-
[29]
val pro tu ani žádnou jinou živnost.

[30]
Druhé. Nadto výše nemá opouštěti Božích poct, poklon,
[31]
chval, modliteb ranních, večerních, svátečních i všedních, doma
[32]
i v shromáždění s věrnými.

[33]
Třetí. Potom také to, což šeňkovati, buď vino neb
[34]
pivo, míti jakž spravedlivě zjednané, koupené neb směněné,
[35]
tak také dobré a užitečné, nefalešné, nezmíchané ale hodné
[36]
ku požitku, ne ledajakés, aby mohl za dobré provoditi a vy-
[37]
dávati lidem k užitku spravedlivě.

[38]
Čtvrté. načínati a dávati slušně, zač by stálo, aby pře-
[39]
výšeno drahotou nebylo, než mírně hodně se prodávalo.

[40]
Páté. Senkéře neb šenkéřky míti ne podezřalé, lehké,
[41]
falešné, ale spravedlivé a poctivé své čelediny a věrné.

[42]
Šesté. Též k tomu přihlédati, aby byla dávána míra
[43]
dobrá, spravedlivá, beze vší falše a fortelů.

[44]
Sedmé. o to státi, pokudž nejvýše možno jest, aby na
[45]
řad nedával, než radče ven aby sobě lidé domů brali.


Text viewFacsimile