Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
72
Čeho třeba k manželství?
Tyto jsou věci k dokonalému a bohulibému manželství
potřebné: Umysl upřímý, vůle svobodná, hodnost osobná, slib
prostý, a snětí poctivé a požívání řádné.
Umysl manželství. Umysl k upřímosti vede a zpra-
vuje Boží mínění neb dopuštění. Umysl Bohem míněný jest
prvotně plod, proňž dluhu placení, aby manželův prvotně k tomu
konci úmysl obrácen byl, a tomu překážky svou ani zdrželi-
vostí ani nezdrZelivosti aby nečinili a t. d.: potom dopuštěný
po pádu jest lékařství pro nemoc, v níž v nebezpečenství hří-
cha bývá. A to potud požíváno býti má, pokudž není na pře-
kážku plodu, manželce, náboženství, věku, času, řádu, poctivosti.
Vůle svobodná. Vůle svobodná jest, kteráž jiným není
svázána, ani jinému kdy právě mocně zřízeně dána, než tomu
samému, kohož sobě k manželství zvoluje.
Hodnost osoby. Hodnost osoby dvoje jest: Jedna
strany přirození těla, druhá strany duše. K první příleží věk
ne příliš mladý ni příliš starý, druhé způsob přirozený oudu
k placení dluhu.
Strany duše, aby v Kristu a v církvi byla a s touž oso-
bou hledala spojena býti, tak aby vřádu manželském stáli, a
aby plod k pravdě vedli, a v pokušení sobě pomocni byli, a
Bohu se modlili. Také ta není hodná osoba, jenž se spojuje
s krevní osobou, jako otec se dcerou, nebo s vnučkou, nebo
s pravnučkou a tak dále; též mátě s synem neb s vňukem
a tak naskrze po líně přímé; též bratr s sestrou nebo s ma-
cechou, nebo se dcerou, a zase sestra s bratrem neb s jeho
synem až do pátého kolene; též děd otců nemá pojímati dcery
syna svého ni dcery té dcery ; aneb dědkyně neb bába syna
svého nebo vňuka; též strýčenci nebo sestřenci nemají se po-
jímati; též syn nebo dcera nemá pojímati sestry otce nebo
syna jeho, a též zase.
Też osoba není hodná, jenžby příbuznost neb bliżnost
měla. A ta blížnost znamená se ne strany manželův, ale strany
krevních přátel, buď muže nebo ženy, a též zase. Ač počátek
a původ odtud se beře, jako když kdo pojímá ženu, a jest
mi ten na druhém stupni krve, ta mi žena v příbuznosti bude
také na druhém, jako i onen krevní. Protož při tom příbuzen-
ství tato zpráva jest:
Kolikéhož stupně tobě krevní jest ten, jenž se žení, toli-
kého stupně jest příbuzná ta, jenž se vdává za něho.
Jestliže pak ja i ty pfibuzni jsme, proto, že já pojalbych
krev tvou, jestliže z ni urodim syna, ten jest tobě krevní a