EN | ES |

1081

1081


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

72 Čeho třeba k manželství?

Tyto jsou věci k dokonalému a bohulibému manželství potřebné: Umysl upřímý, vůle svobodná, hodnost osobná, slib prostý, a snětí poctivé a požívání řádné.

Umysl manželství. Umysl k upřímosti vede a zpra- vuje Boží mínění neb dopuštění. Umysl Bohem míněný jest prvotně plod, proňž dluhu placení, aby manželův prvotně k tomu konci úmysl obrácen byl, a tomu překážky svou ani zdrželi- vostí ani nezdrZelivosti aby nečinili a t. d.: potom dopuštěný po pádu jest lékařství pro nemoc, v níž v nebezpečenství hří- cha bývá. A to potud požíváno býti , pokudž není na pře- kážku plodu, manželce, náboženství, věku, času, řádu, poctivosti.

Vůle svobodná. Vůle svobodná jest, kteráž jiným není svázána, ani jinému kdy právě mocně zřízeně dána, než tomu samému, kohož sobě k manželství zvoluje.

Hodnost osoby. Hodnost osoby dvoje jest: Jedna strany přirození těla, druhá strany duše. K první příleží věk ne příliš mladý ni příliš starý, druhé způsob přirozený oudu k placení dluhu.

Strany duše, aby v Kristu a v církvi byla a s touž oso- bou hledala spojena býti, tak aby vřádu manželském stáli, a aby plod k pravdě vedli, a v pokušení sobě pomocni byli, a Bohu se modlili. Také ta není hodná osoba, jenž se spojuje s krevní osobou, jako otec se dcerou, nebo s vnučkou, nebo s pravnučkou a tak dále; též mátě s synem neb s vňukem a tak naskrze po líně přímé; též bratr s sestrou nebo s ma- cechou, nebo se dcerou, a zase sestra s bratrem neb s jeho synem do pátého kolene; též děd otců nemá pojímati dcery syna svého ni dcery dcery ; aneb dědkyně neb bába syna svého nebo vňuka; též strýčenci nebo sestřenci nemají se po- jímati; též syn nebo dcera nemá pojímati sestry otce nebo syna jeho, a též zase.

Też osoba není hodná, jenžby příbuznost neb bliżnost měla. A ta blížnost znamená se ne strany manželův, ale strany krevních přátel, buď muže nebo ženy, a též zase. počátek a původ odtud se beře, jako když kdo pojímá ženu, a jest mi ten na druhém stupni krve, ta mi žena v příbuznosti bude také na druhém, jako i onen krevní. Protož při tom příbuzen- ství tato zpráva jest:

Kolikéhož stupně tobě krevní jest ten, jenž se žení, toli- kého stupně jest příbuzná ta, jenž se vdává za něho.

Jestliže pak ja i ty pfibuzni jsme, proto, že pojalbych krev tvou, jestliže z ni urodim syna, ten jest tobě krevní a


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile