[1] |
72
|
---|
[2] |
|
---|
[3] |
Tyto jsou věci k dokonalému a bohulibému manželství
|
---|
[4] |
potřebné: Umysl upřímý, vůle svobodná, hodnost osobná, slib
|
---|
[5] |
prostý, a snětí poctivé a požívání řádné.
|
---|
[6] |
Umysl manželství. Umysl k upřímosti vede a zpra-
|
---|
[7] |
vuje Boží mínění neb dopuštění. Umysl Bohem míněný jest
|
---|
[8] |
prvotně plod, proňž dluhu placení, aby manželův prvotně k tomu
|
---|
[9] |
konci úmysl obrácen byl, a tomu překážky svou ani zdrželi-
|
---|
[10] |
vostí ani nezdrZelivosti aby nečinili a t. d.: potom dopuštěný
|
---|
[11] |
po pádu jest lékařství pro nemoc, v níž v nebezpečenství hří-
|
---|
[12] |
cha bývá. A to potud požíváno býti má, pokudž není na pře-
|
---|
[13] |
kážku plodu, manželce, náboženství, věku, času, řádu, poctivosti.
|
---|
[14] |
Vůle svobodná. Vůle svobodná jest, kteráž jiným není
|
---|
[15] |
svázána, ani jinému kdy právě mocně zřízeně dána, než tomu
|
---|
[16] |
samému, kohož sobě k manželství zvoluje.
|
---|
[17] |
Hodnost osoby. Hodnost osoby dvoje jest: Jedna
|
---|
[18] |
strany přirození těla, druhá strany duše. K první příleží věk
|
---|
[19] |
ne příliš mladý ni příliš starý, druhé způsob přirozený oudu
|
---|
[20] |
|
---|
[21] |
Strany duše, aby v Kristu a v církvi byla a s touž oso-
|
---|
[22] |
bou hledala spojena býti, tak aby vřádu manželském stáli, a
|
---|
[23] |
aby plod k pravdě vedli, a v pokušení sobě pomocni byli, a
|
---|
[24] |
Bohu se modlili. Také ta není hodná osoba, jenž se spojuje
|
---|
[25] |
s krevní osobou, jako otec se dcerou, nebo s vnučkou, nebo
|
---|
[26] |
s pravnučkou a tak dále; též mátě s synem neb s vňukem
|
---|
[27] |
a tak naskrze po líně přímé; též bratr s sestrou nebo s ma-
|
---|
[28] |
cechou, nebo se dcerou, a zase sestra s bratrem neb s jeho
|
---|
[29] |
synem až do pátého kolene; též děd otců nemá pojímati dcery
|
---|
[30] |
syna svého ni dcery té dcery ; aneb dědkyně neb bába syna
|
---|
[31] |
svého nebo vňuka; též strýčenci nebo sestřenci nemají se po-
|
---|
[32] |
jímati; též syn nebo dcera nemá pojímati sestry otce nebo
|
---|
[33] |
|
---|
[34] |
Też osoba není hodná, jenžby příbuznost neb bliżnost
|
---|
[35] |
měla. A ta blížnost znamená se ne strany manželův, ale strany
|
---|
[36] |
krevních přátel, buď muže nebo ženy, a též zase. Ač počátek
|
---|
[37] |
a původ odtud se beře, jako když kdo pojímá ženu, a jest
|
---|
[38] |
mi ten na druhém stupni krve, ta mi žena v příbuznosti bude
|
---|
[39] |
také na druhém, jako i onen krevní. Protož při tom příbuzen-
|
---|
[40] |
|
---|
[41] |
Kolikéhož stupně tobě krevní jest ten, jenž se žení, toli-
|
---|
[42] |
kého stupně jest příbuzná ta, jenž se vdává za něho.
|
---|
[43] |
Jestliže pak ja i ty pfibuzni jsme, proto, že já pojalbych
|
---|
[44] |
krev tvou, jestliže z ni urodim syna, ten jest tobě krevní a
|
---|