EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
72
[2]
Čeho třeba k manželství?

[3]
Tyto jsou věci k dokonalému a bohulibému manželství
[4]
potřebné: Umysl upřímý, vůle svobodná, hodnost osobná, slib
[5]
prostý, a snětí poctivé a požívání řádné.

[6]
Umysl manželství. Umysl k upřímosti vede a zpra-
[7]
vuje Boží mínění neb dopuštění. Umysl Bohem míněný jest
[8]
prvotně plod, proňž dluhu placení, aby manželův prvotně k tomu
[9]
konci úmysl obrácen byl, a tomu překážky svou ani zdrželi-
[10]
vostí ani nezdrZelivosti aby nečinili a t. d.: potom dopuštěný
[11]
po pádu jest lékařství pro nemoc, v níž v nebezpečenství hří-
[12]
cha bývá. A to potud požíváno býti , pokudž není na pře-
[13]
kážku plodu, manželce, náboženství, věku, času, řádu, poctivosti.

[14]
Vůle svobodná. Vůle svobodná jest, kteráž jiným není
[15]
svázána, ani jinému kdy právě mocně zřízeně dána, než tomu
[16]
samému, kohož sobě k manželství zvoluje.

[17]
Hodnost osoby. Hodnost osoby dvoje jest: Jedna
[18]
strany přirození těla, druhá strany duše. K první příleží věk
[19]
ne příliš mladý ni příliš starý, druhé způsob přirozený oudu
[20]
k placení dluhu.

[21]
Strany duše, aby v Kristu a v církvi byla a s touž oso-
[22]
bou hledala spojena býti, tak aby vřádu manželském stáli, a
[23]
aby plod k pravdě vedli, a v pokušení sobě pomocni byli, a
[24]
Bohu se modlili. Také ta není hodná osoba, jenž se spojuje
[25]
s krevní osobou, jako otec se dcerou, nebo s vnučkou, nebo
[26]
s pravnučkou a tak dále; též mátě s synem neb s vňukem
[27]
a tak naskrze po líně přímé; též bratr s sestrou nebo s ma-
[28]
cechou, nebo se dcerou, a zase sestra s bratrem neb s jeho
[29]
synem do pátého kolene; též děd otců nemá pojímati dcery
[30]
syna svého ni dcery dcery ; aneb dědkyně neb bába syna
[31]
svého nebo vňuka; též strýčenci nebo sestřenci nemají se po-
[32]
jímati; též syn nebo dcera nemá pojímati sestry otce nebo
[33]
syna jeho, a též zase.

[34]
Też osoba není hodná, jenžby příbuznost neb bliżnost
[35]
měla. A ta blížnost znamená se ne strany manželův, ale strany
[36]
krevních přátel, buď muže nebo ženy, a též zase. počátek
[37]
a původ odtud se beře, jako když kdo pojímá ženu, a jest
[38]
mi ten na druhém stupni krve, ta mi žena v příbuznosti bude
[39]
také na druhém, jako i onen krevní. Protož při tom příbuzen-
[40]
ství tato zpráva jest:

[41]
Kolikéhož stupně tobě krevní jest ten, jenž se žení, toli-
[42]
kého stupně jest příbuzná ta, jenž se vdává za něho.

[43]
Jestliže pak ja i ty pfibuzni jsme, proto, že pojalbych
[44]
krev tvou, jestliže z ni urodim syna, ten jest tobě krevní a


Text viewFacsimile