EN | ES |

Text view

1081


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

221

na manželkách věrných, kteréž když manžely své cti a vůli jejich konají, dobře a zřízeně dělají (jináč nic). A těmť Bůh žehná.

Čtvrté. Byli-liby dva sobě rovní při starším svém, též dlužní jsou svatého tovaryšství vespolek ostříhati, pokoj a lásku ostříhajíce, a však řádně, totiž jak kterého na kterém místě postaví starší, tu státi. Co se mu poručí, to dělati věrně a pilně podle pravdy a svědomí, a však sebe tovaryšsky reto- vati, zastávati 1 zastupovati, ano i niż$im povinnost od sebe činiti k vzdělání jich.

Tyto osobné povinnosti sepsány sou, aby při vizitování od starších byly přečítány neb předkládány, aby mohli svě- domí dobré spolu bydlící zachovati, dílo Boží jednosvorně - lati, v lásce a pokoji se ostříhati, k vzdělání sobě i čeládkám i zborům býti, a svými nepříklady maličkých P. nehoršiti, ovšem jich nezabíjeti.

Leta Pine 1567.

Ke dni narození svatého Jana Kftitele zbor ucinil Bratki starší v Přerově, kdež rejstřík officiorum ouzké rady čten byl. Za potřebné se našlo, při něm toto čtvero rozsouditi i doplniti:

Nejprv. Kdež položeno stojí, že hlava ouzké rady jsou étyfi biskupi, neb kolik koli jich zůstává, to aby bylo vy- vrżeno, aby nebyli od nepřátel nazvání šelma mnohohlavá. Nebo všecka ouzká rada v svém zřízení a plnosti a počtu dvanáctním jest jako (zdravě rozumějíc) služebná jedna hlava.

Druhé. Kdež se pokládá, že původ moci ouzké rady jest z dání neb poručení ode vší Jednoty leta 1494, zdá se, že po- třebi, aby lepší grunt moci položen byl, totiž z Krista a z moci zřízené jeho a od něho svěřené sluhám, o čemž pěkně v dekretu starém pod titulem: o dvojí moci,

Třetí. Promluveno o jmenu ouzké rady, že neobyčejné a nesrozumitedlné jiným krom Jednoty, a konsistoř neb kapitola není přijato ; protož nejlépe nazývati ji starší Jednoty pro rozdil od starších zborů.

Ctvrté. Züstáno, aby examen ucinén byl v&ech nás podle po- vinností v téZ kniZce osobné zapsanych, a to kdyžby možné bylo.

O jednoceníse s luteriány zvlá&t v Pol§té na jaky zpüsob byti by mélo.

Veliká nesnáz a nevole potýká nás v Polště, ano i zde po místech o oddělení; nebo nás viní evangelici z dělení se od nich a lidu jejich k sobě obracování, a sjednocení žádají, však bychom napravili, co proti nám z apologi vyhledali


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile