EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
221

[2]
na manželkách věrných, kteréž když manžely své cti a vůli jejich
[3]
konají, dobře a zřízeně dělají (jináč nic). A těmť Bůh žehná.

[4]
Čtvrté. Byli-liby dva sobě rovní při starším svém, též
[5]
dlužní jsou svatého tovaryšství vespolek ostříhati, pokoj a lásku
[6]
ostříhajíce, a však řádně, totiž jak kterého na kterém místě
[7]
postaví starší, tu státi. Co se mu poručí, to dělati věrně a
[8]
pilně podle pravdy a svědomí, a však sebe tovaryšsky reto-
[9]
vati, zastávati 1 zastupovati, ano i niż$im povinnost od sebe
[10]
činiti k vzdělání jich.

[11]
Tyto osobné povinnosti sepsány sou, aby při vizitování
[12]
od starších byly přečítány neb předkládány, aby mohli svě-
[13]
domí dobré spolu bydlící zachovati, dílo Boží jednosvorně -
[14]
lati, v lásce a pokoji se ostříhati, k vzdělání sobě i čeládkám
[15]
i zborům býti, a svými nepříklady maličkých P. nehoršiti,
[16]
ovšem jich nezabíjeti.

[17]
Leta Pine 1567.

[18]
Ke dni narození svatého Jana Kftitele zbor ucinil Bratki
[19]
starší v Přerově, kdež rejstřík officiorum ouzké rady čten byl.
[20]
Za potřebné se našlo, při něm toto čtvero rozsouditi i doplniti:

[21]
Nejprv. Kdež položeno stojí, že hlava ouzké rady jsou
[22]
étyfi biskupi, neb kolik koli jich zůstává, to aby bylo vy-
[23]
vrżeno, aby nebyli od nepřátel nazvání šelma mnohohlavá.
[24]
Nebo všecka ouzká rada v svém zřízení a plnosti a počtu
[25]
dvanáctním jest jako (zdravě rozumějíc) služebná jedna hlava.

[26]
Druhé. Kdež se pokládá, že původ moci ouzké rady jest
[27]
z dání neb poručení ode vší Jednoty leta 1494, zdá se, že po-
[28]
třebi, aby lepší grunt moci položen byl, totiž z Krista a
[29]
z moci zřízené jeho a od něho svěřené sluhám, o čemž pěkně
[30]
v dekretu starém pod titulem: o dvojí moci,

[31]
Třetí. Promluveno o jmenu ouzké rady, že neobyčejné a
[32]
nesrozumitedlné jiným krom Jednoty, a konsistoř neb kapitola
[33]
není přijato ; protož nejlépe nazývati ji starší Jednoty pro
[34]
rozdil od starších zborů.

[35]
Ctvrté. Züstáno, aby examen ucinén byl v&ech nás podle po-
[36]
vinností v téZ kniZce osobné zapsanych, a to kdyžby možné bylo.

[37]
O jednoceníse s luteriány zvlá&t v Pol§té na
[38]
jaky zpüsob byti by mélo.

[39]
Veliká nesnáz a nevole potýká nás v Polště, ano i zde
[40]
po místech o oddělení; nebo nás viní evangelici z dělení se
[41]
od nich a lidu jejich k sobě obracování, a sjednocení žádají,
[42]
však bychom napravili, co proti nám z apologi vyhledali


Text viewFacsimile