EN | ES |

1071

1071


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

16

zz allez vinde daz mir wart von im gesaget, sol 12 bliben unverdaget, von mar zu rime unverholn 150.

Shledali jsme tedy několik věcí, ve kterých všechny tři básně, anebo jedna nebo druhá z nich, souhlasí s M, ale větší přece byl počet těch, ve kterých M se lišilo ode všech ostat- ních; celkem tedy nové prozkoumání přineslo nové doklady dřívějšího tvrzení mého.

Jestliže se přece nevyslovuji s takovou určitostí jako dříve, jest toho důvod ten: při básních, podepsaných plným jménem básníkovým, které jazykem, dobou, zemí, ve které povstaly, se hlásí tak blízko k sobě, formální rozdíly teprve po dlouhém uvážení všech možností ostatních mohou oprávniti ke krajní domněnce dvou stejnojmenných a současných básníků.

A myslím, že jsem jednu možnosť neuvážil tehdá tak důkladně, jak by toho byla zasluhovala, možnosť totiž, že by M bylo dilem mladistvým, kdežto K, T a S byly by mnohem pozdější a stály by pod mocným vlivem Gotfrida ze Strass- burku, jehož básník mezi tím poznal a studoval tak důkladně, že celý svůj dosavadní sloh změnil a básnil způsobem od dří- vějšího naprosto se lišícím.

Ani tato domněnka nezbaví nás všech obtíží ; jak si máme vysvětliti, že K, je-li mnohem pozdější než M, přece je mno- hem prostější, neobratnější, že poznáváme sice básníka T v dle zevnějších podob, ale nikterak dle umění jeho? Museli bychom věřiti, že při překládání z latiny při náboženské látce netroufal si psáti tak volně, jak by byl mohl, že se drżej úzkostlivě předlohy své a nechtěl ji okrášliti vyšperkovaným slohem svým. existence dvou stejnojmenných a současných básníků není ničím doložena, jest aspoň méně odvážné - pak jest nám Heinrich zajímavým příkladem, jak mocně může působiti vliv velkého vzoru na básníka. Dvě díla, při kterých by nikomu nenapadlo, že by mohla souviseti jinak, než že jsou v téže zemi týmž nářečím psána, jsou spojena dosvědčeným jmenem básníkovým a ukazují, jedno, M, na dobu před poznáním Gottfrida (ve veliké řadě reků, které uvádí v prvních verších schází Tristan), a druhé na dobu po poznání jeho.


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile