[1] |
|
---|
[2] |
zz allez vinde daz mir wart von im gesaget, só sol 12 bliben
|
---|
[3] |
unverdaget, von mar zu rime unverholn 150. —
|
---|
[4] |
Shledali jsme tedy několik věcí, ve kterých všechny tři
|
---|
[5] |
básně, anebo jedna nebo druhá z nich, souhlasí s M, ale větší
|
---|
[6] |
přece byl počet těch, ve kterých M se lišilo ode všech ostat-
|
---|
[7] |
ních; celkem tedy nové prozkoumání přineslo nové doklady
|
---|
[8] |
|
---|
[9] |
Jestliže se přece nevyslovuji s takovou určitostí jako dříve,
|
---|
[10] |
jest toho důvod ten: při básních, podepsaných plným jménem
|
---|
[11] |
básníkovým, které jazykem, dobou, zemí, ve které povstaly,
|
---|
[12] |
se hlásí tak blízko k sobě, formální rozdíly teprve po dlouhém
|
---|
[13] |
uvážení všech možností ostatních mohou oprávniti ke krajní
|
---|
[14] |
domněnce dvou stejnojmenných a současných básníků.
|
---|
[15] |
A myslím, že jsem jednu možnosť neuvážil tehdá tak
|
---|
[16] |
důkladně, jak by toho byla zasluhovala, možnosť totiž, že by
|
---|
[17] |
M bylo dilem mladistvým, kdežto K, T a S byly by mnohem
|
---|
[18] |
pozdější a stály by pod mocným vlivem Gotfrida ze Strass-
|
---|
[19] |
burku, jehož básník mezi tím poznal a studoval tak důkladně,
|
---|
[20] |
že celý svůj dosavadní sloh změnil a básnil způsobem od dří-
|
---|
[21] |
vějšího naprosto se lišícím.
|
---|
[22] |
Ani tato domněnka nezbaví nás všech obtíží ; jak si máme
|
---|
[23] |
vysvětliti, že K, je-li mnohem pozdější než M, přece je mno-
|
---|
[24] |
hem prostější, neobratnější, že poznáváme sice básníka T v ní
|
---|
[25] |
dle zevnějších podob, ale nikterak dle umění jeho? Museli
|
---|
[26] |
bychom věřiti, že při překládání z latiny při náboženské látce
|
---|
[27] |
netroufal si psáti tak volně, jak by byl mohl, že se drżej
|
---|
[28] |
úzkostlivě předlohy své a nechtěl ji okrášliti vyšperkovaným
|
---|
[29] |
slohem svým. —
|
---|
[30] |
existence dvou stejnojmenných a současných básníků není
|
---|
[31] |
ničím doložena, jest aspoň méně odvážné -— pak jest nám
|
---|
[32] |
Heinrich zajímavým příkladem, jak mocně může působiti vliv
|
---|
[33] |
velkého vzoru na básníka. Dvě díla, při kterých by nikomu
|
---|
[34] |
nenapadlo, že by mohla souviseti jinak, než že jsou v téže
|
---|
[35] |
zemi týmž nářečím psána, jsou spojena dosvědčeným jmenem
|
---|
[36] |
básníkovým a ukazují, jedno, M, na dobu před poznáním
|
---|
[37] |
Gottfrida (ve veliké řadě reků, které uvádí v prvních verších
|
---|
[38] |
schází Tristan), a druhé na dobu po poznání jeho.
|
---|