EN | ES |

Facsimile Lines

1071


< Page >

[1]
16

[2]
zz allez vinde daz mir wart von im gesaget, sol 12 bliben
[3]
unverdaget, von mar zu rime unverholn 150.

[4]
Shledali jsme tedy několik věcí, ve kterých všechny tři
[5]
básně, anebo jedna nebo druhá z nich, souhlasí s M, ale větší
[6]
přece byl počet těch, ve kterých M se lišilo ode všech ostat-
[7]
ních; celkem tedy nové prozkoumání přineslo nové doklady
[8]
dřívějšího tvrzení mého.

[9]
Jestliže se přece nevyslovuji s takovou určitostí jako dříve,
[10]
jest toho důvod ten: při básních, podepsaných plným jménem
[11]
básníkovým, které jazykem, dobou, zemí, ve které povstaly,
[12]
se hlásí tak blízko k sobě, formální rozdíly teprve po dlouhém
[13]
uvážení všech možností ostatních mohou oprávniti ke krajní
[14]
domněnce dvou stejnojmenných a současných básníků.

[15]
A myslím, že jsem jednu možnosť neuvážil tehdá tak
[16]
důkladně, jak by toho byla zasluhovala, možnosť totiž, že by
[17]
M bylo dilem mladistvým, kdežto K, T a S byly by mnohem
[18]
pozdější a stály by pod mocným vlivem Gotfrida ze Strass-
[19]
burku, jehož básník mezi tím poznal a studoval tak důkladně,
[20]
že celý svůj dosavadní sloh změnil a básnil způsobem od dří-
[21]
vějšího naprosto se lišícím.

[22]
Ani tato domněnka nezbaví nás všech obtíží ; jak si máme
[23]
vysvětliti, že K, je-li mnohem pozdější než M, přece je mno-
[24]
hem prostější, neobratnější, že poznáváme sice básníka T v
[25]
dle zevnějších podob, ale nikterak dle umění jeho? Museli
[26]
bychom věřiti, že při překládání z latiny při náboženské látce
[27]
netroufal si psáti tak volně, jak by byl mohl, že se drżej
[28]
úzkostlivě předlohy své a nechtěl ji okrášliti vyšperkovaným
[29]
slohem svým.
[30]
existence dvou stejnojmenných a současných básníků není
[31]
ničím doložena, jest aspoň méně odvážné - pak jest nám
[32]
Heinrich zajímavým příkladem, jak mocně může působiti vliv
[33]
velkého vzoru na básníka. Dvě díla, při kterých by nikomu
[34]
nenapadlo, že by mohla souviseti jinak, než že jsou v téže
[35]
zemi týmž nářečím psána, jsou spojena dosvědčeným jmenem
[36]
básníkovým a ukazují, jedno, M, na dobu před poznáním
[37]
Gottfrida (ve veliké řadě reků, které uvádí v prvních verších
[38]
schází Tristan), a druhé na dobu po poznání jeho.


Text viewFacsimile