EN | ES |

1005

1005


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

PROBLÉM VŠEOBECNIN V ČESKÉ FILOSOFII XIV. STOLETÍ Podává PhDr. Josef Kratochvil.

STŘEDOVĚKÝ problém všeobecnin je ve své podstatě moderní problém objektivity našeho poznání rozumového. Kdežto jednotlivé věci, jež smysly poznáváme, jsou jedinečné a přemnohé, pojmy naše rozumové jsou abstraktní, všeobecné, nezávislé na individuálním určení. Otázka zní, jak a pokud zpravují pojmy o skutečném světě, jaký je poměr konkretního jedince a ideje, jakou mají hodnotu ony abstraktní představy, co vlastně jsou vSeobecniny. V otázce splétá se logika s nočtikou i metafysikou. Jsou tři základní názory v této věci:

a) Názor, t. zv. platonský, hlásající, že všeobecniny mají samo- statnou existenci odděleně od jednotlivých předmětů, že existují před jednotlivými věcmi, a to buď časově nebo příčinně. Názor tento nazýváme extremní realism a zhušťujeme jej ve větě: univer- salia ante rem.

b) Názor t. zv. aristotelický hlásá sice též reelní existenci vše- obecnin, ale nikoliv samostatnou, nýbrž ve věcech jednotlivých. Všeobecniny co do věci či obsahu jsou mimo lidský rozum objek- tivně a reálně v jednotlivých bytostech, ale co do všeobecnosti své jsou toliko v rozumu, jsou jeho pomysly, výtvory, t. j. duch lidský rozumem vystihne, co je skutečně ve všech jedincích téhož druhu společného a vytvoří si poznatek podle svých schopností. Obecnému pojmu na . člověk, strom, odpovídá nejen jsoucno v představě, nýbrž i ve skutečnosti. Názor ten nazýváme umírněný realism a zhušťujeme jej slovy: universalia in re.

c) Názor nominalistický hlásá, že reálně existují jenom jednotli- viny, kdežto všeobecniny nemají vůbec žádné objektivní existence, jsouce jen výtvory čiře myšlenkovými, pouhé subjektivní souhrny jednotlivých věcí. Zdůrazníme-li subjektivitu pojmu, máme konceptu- alism, zdůrazníme-li totožnost jména či terminu, máme nominalism či terminism. Heslo: universalia post rem,

Problém všeobecnin není otázka pouze středověká, nýbrž zají- mal již velmi hluboce filosofy řecké. Porfyriova Isagoge čili úvod k Aristotelovým Kategoriím pojednává o nejvyšších pojmech a na jednom místě dotýká se zřejmě otázky, zda rody a druhy (tedy pojmy všeobecné) mají substanciální jsoucnost, nebo jsou-li to pouhé výplody naší mysli, jsou-li to v případě prvém tělesa nebo bytí ne- tělesná, jsou-li odděleny od smyslů vnímavých předmětů nebo, zdali existují v nich. Porfyrius rozřešení otázky odmítl, jakožto prý příliš

153


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile