EN | ES |

Facsimile Lines

1005


< Page >

[1]
PROBLÉM VŠEOBECNIN V ČESKÉ FILOSOFII XIV. STOLETÍ
[2]
Podává PhDr. Josef Kratochvil.

[3]
STŘEDOVĚKÝ problém všeobecnin je ve své podstatě moderní
[4]
problém objektivity našeho poznání rozumového. Kdežto jednotlivé
[5]
věci, jež smysly poznáváme, jsou jedinečné a přemnohé, pojmy naše
[6]
rozumové jsou abstraktní, všeobecné, nezávislé na individuálním
[7]
určení. Otázka zní, jak a pokud zpravují pojmy o skutečném světě,
[8]
jaký je poměr konkretního jedince a ideje, jakou mají hodnotu ony
[9]
abstraktní představy, co vlastně jsou vSeobecniny. V otázce splétá
[10]
se logika s nočtikou i metafysikou. Jsou tři základní názory v této
[11]
věci:

[12]
a) Názor, t. zv. platonský, hlásající, že všeobecniny mají samo-
[13]
statnou existenci odděleně od jednotlivých předmětů, že existují
[14]
před jednotlivými věcmi, a to buď časově nebo příčinně. Názor
[15]
tento nazýváme extremní realism a zhušťujeme jej ve větě: univer-
[16]
salia ante rem.

[17]
b) Názor t. zv. aristotelický hlásá sice též reelní existenci vše-
[18]
obecnin, ale nikoliv samostatnou, nýbrž ve věcech jednotlivých.
[19]
Všeobecniny co do věci či obsahu jsou mimo lidský rozum objek-
[20]
tivně a reálně v jednotlivých bytostech, ale co do všeobecnosti své
[21]
jsou toliko v rozumu, jsou jeho pomysly, výtvory, t. j. duch lidský
[22]
rozumem vystihne, co je skutečně ve všech jedincích téhož druhu
[23]
společného a vytvoří si poznatek podle svých schopností. Obecnému
[24]
pojmu na . člověk, strom, odpovídá nejen jsoucno v představě,
[25]
nýbrž i ve skutečnosti. Názor ten nazýváme umírněný realism a
[26]
zhušťujeme jej slovy: universalia in re.

[27]
c) Názor nominalistický hlásá, že reálně existují jenom jednotli-
[28]
viny, kdežto všeobecniny nemají vůbec žádné objektivní existence,
[29]
jsouce jen výtvory čiře myšlenkovými, pouhé subjektivní souhrny
[30]
jednotlivých věcí. Zdůrazníme-li subjektivitu pojmu, máme konceptu-
[31]
alism, zdůrazníme-li totožnost jména či terminu, máme nominalism
[32]
či terminism. Heslo: universalia post rem,

[33]
Problém všeobecnin není otázka pouze středověká, nýbrž zají-
[34]
mal již velmi hluboce filosofy řecké. Porfyriova Isagoge čili úvod
[35]
k Aristotelovým Kategoriím pojednává o nejvyšších pojmech a na
[36]
jednom místě dotýká se zřejmě otázky, zda rody a druhy (tedy
[37]
pojmy všeobecné) mají substanciální jsoucnost, nebo jsou-li to pouhé
[38]
výplody naší mysli, jsou-li to v případě prvém tělesa nebo bytí ne-
[39]
tělesná, jsou-li odděleny od smyslů vnímavých předmětů nebo, zdali
[40]
existují v nich. Porfyrius rozřešení otázky odmítl, jakožto prý příliš

[41]
153


Text viewFacsimile