[1] |
|
---|
[2] |
radu miti, aby nepřátelům byl silen a pokojně panovati
|
---|
[3] |
mohl (491, sl), svym vérnym má býti dobrotiv, ale
|
---|
[4] |
proti násilníkům a odbojeům přísný (551, sl.; 908, sl.),
|
---|
[5] |
a má míti varující příklad na těch, kteří „dotud sú
|
---|
[6] |
zlost na zlost kladli,“ aż sami upadli a zahynuli (1033).
|
---|
[7] |
Ukazuje-li Smil v radách tuto právě dotýkaných
|
---|
[8] |
a mnohými gnomickými průpovědmi hlubokého smyslu
|
---|
[9] |
proplétaných, jaký byl podlé zkušenosti své a svého
|
---|
[10] |
přesvědčení, prozrazuje se zase na místech jiných, že
|
---|
[11] |
vedlé nadání vrozeného a vedlé poučení vzatého ze zku-
|
---|
[12] |
šenosti a ze života bylo při něm také vzdělání knižné.
|
---|
[13] |
O tom svědčí ovšem již jeho bakalářství, ale nad to
|
---|
[14] |
i některé stopy v jeho básni. Tu podobá se především.
|
---|
[15] |
že znal současnou literaturu českou, ježto v. 90—91
|
---|
[16] |
zdali proti slunci sviece
|
---|
[17] |
|
---|
[18] |
zdají se býti reminiscencí z Alexandreidy, kde se čte
|
---|
[19] |
neb sem před ním *) tako maly,
|
---|
[20] |
jakž přede lvem zvěř ustalý
|
---|
[21] |
a před sluncem voštěná sviečka,
|
---|
[22] |
neb před mořem mělká řiečka **):
|
---|
[23] |
ano celý odstavec (v. 56—79) Nové Rady, kde Smil
|
---|
[24] |
nit svého vypravování přetrhuje, aby odpověděl k ná-
|
---|
[25] |
mítce, dle kteréžby rady a sněmování zvířat věcí ne-
|
---|
[26] |
možnou byly, upomíná na začáteční verše Alexandreidy
|
---|
[27] |
a Dalimilovy. Také pro nechuť jeho k cizozemcim
|
---|
[28] |
a „chlapům“ nalézají se podoby v Alexandreidě a Dali-
|
---|
[29] |
milu. Kolčava odporouéi králi lidi malé (1666 sl).
|
---|
[30] |
ježto prý jsou úkladní a ktomu udatní, a v básni O po-
|
---|
[31] |
stavách a mravech lidskych éte se o lidech krátkých.
|
---|
[32] |
že jsou dobrého rozumu (Výb. I. 958, 27 sl). Spatek
|
---|
[33] |
*) t. skladatel básně před Aristotelem.
|
---|
[34] |
**) Výbor I. 1091.
|
---|