Facsimile view
994
12
radu miti, aby nepřátelům byl silen a pokojně panovati
mohl (491, sl), svym vérnym má býti dobrotiv, ale
proti násilníkům a odbojeům přísný (551, sl.; 908, sl.),
a má míti varující příklad na těch, kteří „dotud sú
zlost na zlost kladli,“ aż sami upadli a zahynuli (1033).
Ukazuje-li Smil v radách tuto právě dotýkaných
a mnohými gnomickými průpovědmi hlubokého smyslu
proplétaných, jaký byl podlé zkušenosti své a svého
přesvědčení, prozrazuje se zase na místech jiných, že
vedlé nadání vrozeného a vedlé poučení vzatého ze zku-
šenosti a ze života bylo při něm také vzdělání knižné.
O tom svědčí ovšem již jeho bakalářství, ale nad to
i některé stopy v jeho básni. Tu podobá se především.
že znal současnou literaturu českou, ježto v. 90—91
zdali proti slunci sviece
jasně kdy muoèe svietiti
zdají se býti reminiscencí z Alexandreidy, kde se čte
neb sem před ním *) tako maly,
jakž přede lvem zvěř ustalý
a před sluncem voštěná sviečka,
neb před mořem mělká řiečka **):
ano celý odstavec (v. 56—79) Nové Rady, kde Smil
nit svého vypravování přetrhuje, aby odpověděl k ná-
mítce, dle kteréžby rady a sněmování zvířat věcí ne-
možnou byly, upomíná na začáteční verše Alexandreidy
a Dalimilovy. Také pro nechuť jeho k cizozemcim
a „chlapům“ nalézají se podoby v Alexandreidě a Dali-
milu. Kolčava odporouéi králi lidi malé (1666 sl).
ježto prý jsou úkladní a ktomu udatní, a v básni O po-
stavách a mravech lidskych éte se o lidech krátkých.
že jsou dobrého rozumu (Výb. I. 958, 27 sl). Spatek
*) t. skladatel básně před Aristotelem.
**) Výbor I. 1091.