[1] |
|
---|
[2] |
Verse N. R. mají míru osmi slabik a rymují
|
---|
[3] |
se dva a dva, jak za sebou jdou; výjimkou vetkal
|
---|
[4] |
básník také několik veršů 7slabi&nych. Ku kvantitě
|
---|
[5] |
slabik se nehledí a ani stran přízvuku nelze nám pozo-
|
---|
[6] |
rovati bezpečného pravidla. Rymy jsou dvojslabičné
|
---|
[7] |
někde také jednoslabičné, a to nejčastěji, když se rymuje
|
---|
[8] |
pár veršů sedmislabičných, o čemž doleji promluvenc
|
---|
[9] |
jest. Konec věty připadá větším dílem na konec verše.
|
---|
[10] |
Byla to míra oblíbená ve starém básnictví českém
|
---|
[11] |
a ujala se tu zajisté za příkladem podobných veršů
|
---|
[12] |
německých (kurze Reimpaare), ovšem s pominutím pří-
|
---|
[13] |
sných pravidel o přízvuku, kterých klassikové němečtí
|
---|
[14] |
dbali; však i v německém básnictví jeví se úpadek toho
|
---|
[15] |
směru, že se později slabiky do verše jen počítají
|
---|
[16] |
a k přízvuku se nehledí, ano že naposled ani na počtu
|
---|
[17] |
slabik nezáleží a jenom rýmem dva a dva řádky za
|
---|
[18] |
|
---|
[19] |
Při počítání slabik pak drželi se veršovníci staro-
|
---|
[20] |
čeští některých svobod, které jednak z povahy jazyka
|
---|
[21] |
českého vyplývají, jednak spíše napodobením způsobu
|
---|
[22] |
cizího jsou. Nová Rada nevyjímá se v tom ohiede
|
---|
[23] |
z pravidla obecného; svobody odjinud známé nalézají
|
---|
[24] |
se také zde, zejména ve verších, které ve formě psané
|
---|
[25] |
mají slabik více než míra žádala.
|
---|
[26] |
a) Slova jako srdce, mohl, která novočesky vy-
|
---|
[27] |
slovujeme dvojslabičně, berou se dle potřeby tak, že
|
---|
[28] |
l, r tu souhláskami zůstávají a slabik netvoří, tu naopak
|
---|