EN | ES |

Facsimile Lines

994


< Page >

[1]
Verš a rým.

[2]
Verse N. R. mají míru osmi slabik a rymují
[3]
se dva a dva, jak za sebou jdou; výjimkou vetkal
[4]
básník také několik veršů 7slabi&nych. Ku kvantitě
[5]
slabik se nehledí a ani stran přízvuku nelze nám pozo-
[6]
rovati bezpečného pravidla. Rymy jsou dvojslabičné
[7]
někde také jednoslabičné, a to nejčastěji, když se rymuje
[8]
pár veršů sedmislabičných, o čemž doleji promluvenc
[9]
jest. Konec věty připadá větším dílem na konec verše.
[10]
Byla to míra oblíbená ve starém básnictví českém
[11]
a ujala se tu zajisté za příkladem podobných veršů
[12]
německých (kurze Reimpaare), ovšem s pominutím pří-
[13]
sných pravidel o přízvuku, kterých klassikové němečtí
[14]
dbali; však i v německém básnictví jeví se úpadek toho
[15]
směru, že se později slabiky do verše jen počítají
[16]
a k přízvuku se nehledí, ano že naposled ani na počtu
[17]
slabik nezáleží a jenom rýmem dva a dva řádky za
[18]
sebou se spojují.

[19]
Při počítání slabik pak drželi se veršovníci staro-
[20]
čeští některých svobod, které jednak z povahy jazyka
[21]
českého vyplývají, jednak spíše napodobením způsobu
[22]
cizího jsou. Nová Rada nevyjímá se v tom ohiede
[23]
z pravidla obecného; svobody odjinud známé nalézají
[24]
se také zde, zejména ve verších, které ve formě psané
[25]
mají slabik více než míra žádala.

[26]
a) Slova jako srdce, mohl, která novočesky vy-
[27]
slovujeme dvojslabičně, berou se dle potřeby tak, že
[28]
l, r tu souhláskami zůstávají a slabik netvoří, tu naopak


Text viewFacsimile