[1] |
|
---|
[2] |
i něco českých evangelií ze století XV. Jsou to: J. 10,
|
---|
[3] |
11.—16, J. 16, 5.—15., 16.—22., 23.—30; Mk. 16,
|
---|
[4] |
14.—20., J. 15, 26.—27., 16, 1.—4.; J. 14, 23.—31.,
|
---|
[5] |
celkem tedy cyklus velikonoční a I. epištola sv. Pavla
|
---|
[6] |
ke Korintským. Z nich podáváme tento úryvek:
|
---|
[7] |
Rzekl Jhezyíf uczedinykom fwym: Ya glem paltyrz
|
---|
[8] |
dobry! neb paftyrz duffy fwu dawa za owcze (we, na-
|
---|
[9] |
gemnyk ale a ktoz nenye paltucha, gehoz neyglu owcze
|
---|
[10] |
zwlaftnye, vzrze wlka przygducz, y opulty owcze a byezy,
|
---|
[11] |
a wlk zlapa a rozzene owcze. Nagemnyk ale vtyeka,
|
---|
[12] |
nebo nagemnyk gest, a nefluffegy k nyemu owcze. Ya
|
---|
[13] |
fem paltyrz dobry, a poznawam me a poznawagy mye
|
---|
[14] |
me owcze. Jako zna mye otecz a ya znam otcze, a duffy
|
---|
[15] |
mu dawam za owcze me; a gyne owcze mam, genz
|
---|
[16] |
neyglu z tohoto owczyncze. Y ony mulym przywelty a
|
---|
[17] |
hlaff moy vflyffye, y bude geden owczynecz a geden
|
---|
[18] |
|
---|
[19] |
Když sv. apoštolé Cyrill a Metoděj do Moravy přišli,
|
---|
[20] |
přinesli sem překlad svatých evangelií a snad i nejpotřeb-
|
---|
[21] |
nějších knih bohoslužebných. Hlásajíce pak slovo Boží
|
---|
[22] |
v řeči obyvatelstvu srozumitelné, nenalézali takového
|
---|
[23] |
odporu, jako kazatelé křesťanští od západu sem přicháze-
|
---|
[24] |
jící, kteří nejen všecky obřady a modlitby v jazyku la-
|
---|
[25] |
tinském konali, nýbrž i věřící k tomu měli, aby modlili
|
---|
[26] |
se v jazyku, jemuž nerozuměli. Teprve od dob Karla
|
---|
[27] |
Velikého se nakazovalo kněžím, aby věřící své učili
|
---|
[28] |
alespoň modlitbě Páně v řeči obecné, a byli napomínáni,
|
---|
[29] |
aby o svátcích předčítali lidu úryvky z Písma svatého
|
---|
[30] |
v řeči obecné, jak předepsáno bylo z knihy zvané „comes“
|
---|
[31] |
nebo „lectionarius“, již dle tradice sv. Jeronym sestavil.
|
---|
[32] |
Proto náležejí modlitby a formule zpovědní, protože
|
---|
[33] |
hlavní činnosť duchovenstva záležela ve zpovídání,
|
---|
[34] |
k prvním prekladám, a zlomky, jež frisinskými nazý-
|
---|