[1] |
|
---|
[2] |
Porovnáme-li ještě text, který uvádí Hus ve své
|
---|
[3] |
postille na nedělní evangelia (Sebrané spisy II.), dojdeme
|
---|
[4] |
k tomu, že jest rozdíl v řeči velmi značný, ale zvláště
|
---|
[5] |
že nápadně pomíjí tvarů aoristných; ostatně přibližuje se
|
---|
[6] |
mnoho k evangelistáři Vídeňskému, méně již k Seiten-
|
---|
[7] |
stetskému, že proto jest možno domnívati se, že mu byl
|
---|
[8] |
základem nějaký přepis, pošlý z téhož pramene jako před-
|
---|
[9] |
loha evangelistáře Vídeňského. Povážíme-li, že všecky
|
---|
[10] |
popsané evangelistáře byly napsány v krajích od Prahy
|
---|
[11] |
více nebo méně vzdálených, snadno sobě vysvětlíme,
|
---|
[12] |
proč evangelia, jako na př. Olomoucké, v pozdější době
|
---|
[13] |
(r. 1421) přepsaná, zachovala poněkud starší ráz než
|
---|
[14] |
čtení Husovo, které napsáno bylo ve středisku života
|
---|
[15] |
literního, který na spisovný jazyk již tehdy mnoho
|
---|
[16] |
|
---|
[17] |
Malý počet zachovaných evangelistářů jest tím ná-
|
---|
[18] |
padnějším, protože známo jest, že kněžím, kteří nemohli
|
---|
[19] |
poříditi si pro drahotu psanou bibli, bylo nařízeno, aby
|
---|
[20] |
alespoň měli tyto úryvky či perikopy Písma svatého.
|
---|
[21] |
Můžeme si to vysvětliti zcela dobře. Evangelistáře takové
|
---|
[22] |
(a jednotlivé modlitby při nich se naskytující jsou do-
|
---|
[23] |
kladem) příliš zhusta, totiž každé neděle, byly upotře-
|
---|
[24] |
bovány a podléhaly, menší celkem jsouce, tím spíše
|
---|
[25] |
zkáze než veliké a drahocenné bible, jichž počet u nás
|
---|
[26] |
přece jest dosti značný; proto také spíše pohozeny byly
|
---|
[27] |
stranou, zvláště ode druhé polovice století XV., když
|
---|
[28] |
sobě každý i méně zámožný kněz mohl poříditi bibli
|
---|
[29] |
celou a dosti lacinou, které tehdy tiskem vydávány byly.
|
---|
[30] |
Čtení týdne pašijového přichází zhusta o sobě, a bylo
|
---|
[31] |
i později tištěno samostatně.
|
---|
[32] |
Tu a tam nalézáme některá evangelia ojedinělá; jich
|
---|
[33] |
více při sobě jest v rukopise kláštera Kotvického (Góott-
|
---|
[34] |
weig) č. 487., kde vedle několika německých přichází
|
---|