EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
s roku 1488. 485

[2]
6. Jestliže by který hrnčíř dělal hrnce aneb ožiehal po slunci na neděli aneb
[3]
na jiné svitky svrchupsané, aby dal do cechu libru vosku, a pakli by kdo přes
[4]
toto slušné řízení dopustil se po několikrát, pro to tomu a takovému aby řemeslo
[5]
bylo složeno.

[6]
7. Žádný mistr aby neučil řemeslu nižádného, kdož by zlého lože byl neb
[7]
jakýkoli jiný zločinec, než, který by měl v učení přijat býti, ten aby byl s dobrým
[8]
svědomím. A kterýž by robenec přijat byl v učení do roka, kopu gr. českých rázu
[9]
pražského a do cechu libru vosku. Pakli by který byl přijat v léta, ten aby byl do
[10]
tří let v učení, a vyuče se, aby dal do cechu libru vosku. A pakli by který učedlník
[11]
nedočekaje času svého učení sběhl od mistra, ten aby nikdež za žádného mistra
[12]
přijat nebyl, leč by prvnímu mistru podlé smlouvy s ním učiněné dosti učinil. A když
[13]
by který mistr s kým o robence smlouvu učinil, neb s tovaryšem, to aby oznámil
[14]
mistrům starším. Pakli by který mistr jeden druhému robence neb tovaryše vyloudil,
[15]
ten mistr aby dal libru vosku do cechu a robence neb tovaryše aby propustil. Kte-
[16]
řížto robenci aneb tovaryši aby se poctivě a řádně v svém stavu zachovávali, jakožto
[17]
na dobré sluší, všechněch neřádů se varujíce pro poctivost řemesla a pod pokutou
[18]
řemesla složení.

[19]
8. Aby žádnému robenci dílo nebylo dáváno na femberk, ale na teyden, krom
[20]
tovaryše, aby na femberk dělali a hlínu aby sobě sami připravovali; a žádný mistr
[21]
aby žádnému tovaryši ani robenci nedával nad veydělek, než co vydělá, a jednostajně
[22]
aby bylo placeno; také, jestliže by tovaryš svému mistru zdluže se aneb kterému
[23]
jinému, ten aby jinde díla neměl, leč prve témuž mistru byl by práv; také aby
[24]
žádný tovaryš nevyvstával od mistra leč v neděli, a to teyden napřed odpuštění vezma.

[25]
9. Byl-li by který tovaryš ženatý, vandruje chtěl u mistra dělati, ten aby se
[26]
ženou byl a list přinesl, řádně-li jest s oddáván, a kterak se jest u prvního
[27]
mistra i s ženou zachoval, a když to učiní, aby jemu dílo bylo propuštěno.

[28]
10. Aby každý mistr řemeslo měl, dílo slušné a příhodné dělal a na trh
[29]
nosil neb vozil, kteréhož by lidé požiti mohli a což by řemeslu ke cti bylo. Pakli
[30]
by kdo nehodné dílo na trh nosil neb vozil, aby na to byli starší usazeni a tako-
[31]
vého aby prodávati nedali.

[32]
11. Aby žádný díla polívaného sem do těchto měst pražských na hrnčíře
[33]
nevozil, nebo oni toho díla těmto městům dosti dáti mohou a bez nedostatku, než
[34]
co se dotýče jarmarkův, tu můž a bude se moci vézti bez žádání a bránění.

[35]
12. Aby žádný mistr nebo kdo jiný řemesla díla jich do vsí nevozil, krom
[36]
pánům na hrádky nebo zemanům do dvorův, a to proto, že skrze to v řemesle ve-
[37]
liká faleš se děje, když se jinde prodává nežli na trzích, a také skrze to městům,
[38]
městečkám clo i jinší půžitkové scházejí, se umenšují.


Text viewFacsimile