EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
464 B. XIV. Artikule cechů Pražských

[2]
22.
[3]
Kon&elé NovoméstStí potvrzujf artikule olejnfküm.
[4]
(1452, po 21. červnu.)

[5]
My Väcslav Cvok purgmistr, Daniel z Tuchoraze, Jan se Vschodce, Jan Ta-
[6]
trman, Jíra Maynuškonis, Jíra Mřeniek, Petr Hečka, Duchek ze Vklíčan, Vácslav
[7]
súkenník, Matúš střelec, Jan kožišník od Páteře a Thomášek pasíř, konšelé přísežní
[8]
měštěníné Nového města Pražského, vyznáváme tiemto listem obecně přede všemi,
[9]
kdož jej uzřie nebo čtúce slyšeti budú, že vstúpivše před nás do plné rady nasi
[10]
opatrní muži řemesla olejnického, spoluměštěné a spoluobyvatelé naši, prosili nás
[11]
snažnú pilností, abychom jim artikuluov dolepsaných, o něž jsú se dobrovolně svolili,
[12]
pro požitek zřejmý města našeho a ku prospěchu obecného dobrého i k rozmnožení
[13]
jich řemesla potvrdili. A my tu jich prosbu rozumnú váživše, poněvadž se nám v ty
[14]
časy viděla podobna a spravedliva, těchto artikuluov, nálezuov a svolenic, jakož
[15]
vespod psáno stojí, potvrdili jsme jim a mocí listu tohoto potvrzujem tak daleko,
[16]
dokavadž by jim neboli k lepšiemu požitku městskému lepšího nálezu ncb zřiezenie
[17]
nebylo od nás neb od budúcích konšeluov vydáno.

[18]
První artikul jest tento, kdoZ by koli chtěl se v tom řemesle jich za
[19]
mistra posaditi, aby se s jinými V přijímání těla a krve božie vedle kompaktat
[20]
s svatým Basilejským concilium skutečně srovnával, časem a miestem pod obojí spů-
[21]
sobü v náboženství přistúpajíce.

[22]
Druhé, aby sobě práva městského dobyl, a mistruom toho řemesla po-
[23]
ložil do cechu 15 gr. příjemného a svačinu učinil skrovně vedle svého statku.

[24]
Třetie, aby měli přísežné v svém řemesle, ti aby toho pilni byli, aby nikdež
[25]
jinde po hospodách neb po domiech hrachu, jahel, krup, semence, prosa, rübenie,
[26]
máku nebylo prodáváno, než u kaply těla božieho, jakož jest právo a obyčej z staro-
[27]
dávna, aby městu poplatkové nescházeli.

[28]
Čtvrté, aby hosté hrachu, krup, jahel, semence, prosa, rúbenie, máku
[29]
i všelikterého takového obilé, jenž k tomu trhu příslušie, prvé nekupovali, jeliž se
[30]
domácí nekúpie a když bude viech svržen, jakož řád i právo jest v jiných městech.

[31]
Páté a poslední, ktož by koli toto svolenie jich a nase potvrzenie pře-
[32]
stúpil, aby dal prvně pokuty pět gr., druhé deset gr., třetie patnádcte gr.; a ta po-
[33]
kuta jíti na tři diely, rychtáři jeden, pánuom konšeluom druhý, a do jich cechu
[34]
třetí diel. Toho na svědectvie a potvrzenie pečet naše menšie přivěšena jest k to-
[35]
muto listu, jenž psán a dán . . . [konec schäzi].


Text viewFacsimile