[1] |
464 B. XIV. Artikule cechů Pražských
|
---|
[2] |
22.
|
---|
[3] |
Kon&elé NovoméstStí potvrzujf artikule olejnfküm.
|
---|
[4] |
|
---|
[5] |
My Väcslav Cvok purgmistr, Daniel z Tuchoraze, Jan se Vschodce, Jan Ta-
|
---|
[6] |
trman, Jíra Maynuškonis, Jíra Mřeniek, Petr Hečka, Duchek ze Vklíčan, Vácslav
|
---|
[7] |
súkenník, Matúš střelec, Jan kožišník od Páteře a Thomášek pasíř, konšelé přísežní
|
---|
[8] |
měštěníné Nového města Pražského, vyznáváme tiemto listem obecně přede všemi,
|
---|
[9] |
kdož jej uzřie nebo čtúce slyšeti budú, že vstúpivše před nás do plné rady nasi
|
---|
[10] |
opatrní muži řemesla olejnického, spoluměštěné a spoluobyvatelé naši, prosili nás
|
---|
[11] |
snažnú pilností, abychom jim artikuluov dolepsaných, o něž jsú se dobrovolně svolili,
|
---|
[12] |
pro požitek zřejmý města našeho a ku prospěchu obecného dobrého i k rozmnožení
|
---|
[13] |
jich řemesla potvrdili. A my tu jich prosbu rozumnú váživše, poněvadž se nám v ty
|
---|
[14] |
časy viděla podobna a spravedliva, těchto artikuluov, nálezuov a svolenic, jakož
|
---|
[15] |
vespod psáno stojí, potvrdili jsme jim a mocí listu tohoto potvrzujem tak daleko,
|
---|
[16] |
dokavadž by jim neboli k lepšiemu požitku městskému lepšího nálezu ncb zřiezenie
|
---|
[17] |
nebylo od nás neb od budúcích konšeluov vydáno.
|
---|
[18] |
První artikul jest tento, kdoZ by koli chtěl se v tom řemesle jich za
|
---|
[19] |
mistra posaditi, aby se s jinými V přijímání těla a krve božie vedle kompaktat
|
---|
[20] |
s svatým Basilejským concilium skutečně srovnával, časem a miestem pod obojí spů-
|
---|
[21] |
sobü v náboženství přistúpajíce.
|
---|
[22] |
Druhé, aby sobě práva městského dobyl, a mistruom toho řemesla po-
|
---|
[23] |
ložil do cechu 15 gr. příjemného a svačinu učinil skrovně vedle svého statku.
|
---|
[24] |
Třetie, aby měli přísežné v svém řemesle, ti aby toho pilni byli, aby nikdež
|
---|
[25] |
jinde po hospodách neb po domiech hrachu, jahel, krup, semence, prosa, rübenie,
|
---|
[26] |
máku nebylo prodáváno, než u kaply těla božieho, jakož jest právo a obyčej z staro-
|
---|
[27] |
dávna, aby městu poplatkové nescházeli.
|
---|
[28] |
Čtvrté, aby hosté hrachu, krup, jahel, semence, prosa, rúbenie, máku
|
---|
[29] |
i všelikterého takového obilé, jenž k tomu trhu příslušie, prvé nekupovali, jeliž se
|
---|
[30] |
domácí nekúpie a když bude viech svržen, jakož řád i právo jest v jiných městech.
|
---|
[31] |
Páté a poslední, ktož by koli toto svolenie jich a nase potvrzenie pře-
|
---|
[32] |
stúpil, aby dal prvně pokuty pět gr., druhé deset gr., třetie patnádcte gr.; a ta po-
|
---|
[33] |
kuta má jíti na tři diely, rychtáři jeden, pánuom konšeluom druhý, a do jich cechu
|
---|
[34] |
třetí diel. Toho na svědectvie a potvrzenie pečet naše menšie přivěšena jest k to-
|
---|
[35] |
muto listu, jenž psán a dán . . . [konec schäzi].
|
---|