EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
444 B. XIV. Artikule cechů Pražských

[2]
Pátý artikul, že mistři starší mají pod svú přísahů chleb ohledávati, aby
[3]
se obci, chudému i bohatému spravedlivě dálo, a k tomu aby rovnú jednostajni méri
[4]
chleb bílý i režný dělali spravedlivě, jakož žito neb pšenice bude platiti toho času,
[5]
utisku a zádavy obci nečiniece; také aby pekli na prodaj chleb bielý i režný po
[6]
haléii, po peniezi i také dva vlašky bielá za haléř, jakož bylo z starodévna, aby
[7]
chudí lidé mohli k své potřebě, k svému posílení a potěšení takový chleb prodajný
[8]
mieti. A kohožby již psaní starší shledali, an chleb bielý aneb režný kterýž kolivék
[9]
nehodný, neslušný neb nespravedlivý, buďto že by podbělný, zábělý neb jinak jej
[10]
neslušně dělal a prodával, mají na pány znésti, a takový pánuom prvnie viny
[11]
pět grošuov pokuty dáti; pakliby v tom podruhé shledán byl, dáti pokuty deset
[12]
grošuov, potřetí patnácte grošuov, a jestliže by se toho čtvrté dopustil, tehdy
[13]
jemu dielo řemesla do roka složeno býti, leč by jemu starsi s panskń vuoli milost
[14]
zvláštní učinili; a to proto, aby se takové pokuty vystříhajíc, obci v tom řemesle
[15]
pravdu činili, jako slušic.

[16]
Šestý, kterúž hodinu tovařiši mlýnští v sobotu na neděli z rozkśzinie
[17]
starších mlýny zastavie, aby túž hodinu v neděli zase pustili, ale: v jiné svátky aby
[18]
nezastavovali mlynuov svévolně bez rozkázánie starších hospodářuov nynějších i bu-
[19]
dúcích, jakož bylo z starodávna. Též také aby v pekárnách v neděli a v jiné
[20]
svátky úročnie nedělali ani chleba pekli, lečky toho potřebí pilné bylo a páni jim
[21]
jinak rozkézali.

[22]
Sedmý artikul, aby se na trhu jich hospodyně, poslové nebo prodavačky
[23]
nesvářili ani haněli pod librů vosku, kterúž dáti starším bez odpuštěnie buď
[24]
muž, pacholek, žena neb děvečka, na kohožby, žeby druhého neb druhú hančl neb
[25]
haněla, svědomie prošlo, však bez pohoršení práva městského. A ten vosk starśi
[26]
mají obrátiti k božie službě.

[27]
Osmý. Žádný tovařiš ani z mlýna ani z pekárny nemá odjíti od svého
[28]
mistra, leč jemu prvé týden napřed věděti. Pakliby který pacholek, nedada na-
[29]
před téhodně svému pánu věděti, od něho odešel, takovému do vuole starších
[30]
řemeslo složeno býti; pakliby odešel z města, aby po něm listy psali, jako slušie na
[31]
takového; a též hospodář, kdyžby pacholka chtél odbyti, md jemu teyden napřed
[32]
védéti dáti.

[33]
Devátý. Ktožby se odjinud přibrali a v řemeslo přijati byli, aby měli
[34]
stolice poslední do roka, s těmi se, ktož jsú na penieze naklädali, umluviece,
[35]
kdež mistři ukáží, a po roce aby s jinými v losování právo měli.

[36]
Desátý. Když starší řemeslo s panským vědomím a volí pro obecné po-
[37]
třeby aneb kohožkoli z řemesla, buďto hospodáře, podruha neb tovařiše, muže nebo
[38]
ženu, robence neb děvečku. do cechu nebo před se obešlí pro kterń věc, aby jich


Text viewFacsimile