EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
366 A. XXIX. Dopisy o rozdílech ve víře

[2]
Matúš 4. píše, že takovéž dábel chtěl pokloně od Krista Pána, okázav mu králov-
[3]
ství světa, řekl: Tyto všecky věci dám tobě, jestliže padna, budeš mi se klanéti."
[4]
A nebeský Pán ráčil řieci: Jdi, satane, psánoť jest: Pánu Bohu tvému klaněti se
[5]
budeš. A ve čtení sv. Jana 11. Maria Magdalena u Lazara, bratra svého mrtvého,
[6]
padla k nohám Ježíšovým, kterýž jest řekl : Nepadaj, neklaněj mi se tak, toliko
[7]
věř, dostiť mám na srdci, když mi ho pokloníš. Ale přijal to od a bratra
[8]
vzkřísil z mrtvých. A my čteme, že lidé anděluom božím, nébrž i lidem klaněli se.
[9]
Onen dobrý Loth, v prvních knihách Mojžíšových napsáno v kapitole 19., klaněl
[10]
anděluom božím; a v kapitole 33. Jakob klaněl se bratru svému Ezau. A opět sy-
[11]
nové Jakobovi klaněli se bratru svému Jozefovi. Nad to my tomu jmenu drahému
[12]
Ježíš, jenž jest spasení naše, klaněti se máme, an sám Kristus Pán, maje se mo-
[13]
dliti Bohu otci svému, (svatý Lukáš píše v kap. 22.), ráčil na kolena svá kleknúti
[14]
k naučení našemu, abychom my také, když se jemu modlíme aneb jej vzýváme, na
[15]
kolena klekali, jemu skutečně se klaněli. Neb písmo: Všeliké Kristovo činční jest
[16]
naše naučení. Tehdy poněvadž Kristus klekal, nad to my klekati, klaněti se máme.

[17]
Druhé, ktož nečiní jmenu božiemu poklony zevnitř, aniž činí vnitř.. Máme
[18]
napsáno ve čtení svatého Matúše 12.: Z hojnosti srdce ústa mluví. A tak jako
[19]
ústa sou posel srdce, což v srdci jest, to ústa oznámí, takéž poklona zevnitřní jest
[20]
dokázání poklony vnitřní. A kdyby Vaněk měl poklonu jmenu božiemu vnitř, nikoli
[21]
by proti pokloně zevnitřní nemluvil; neb ten člověk, který činí poklonu srdcem
[22]
jmenu božiemu, hned toho skutečně dokáže, že i hlavy své i kolena svého nakloní;
[23]
jako onen slepý narozený ve čtení svatého Jana v kap. 9., když se jemu nebeský
[24]
Pán po uzdravení jeho ukázal a řekl: Věříš-[lji v syna Božieho? Odpověděl on
[25]
a řekl: Kto jest, pane, abych uvěřil veň? I řekl jemu Ježíš: I viděl si ho, a jenž
[26]
mluví s tebü, onť jest. A on : Věřím, Pane, a pad, klaněl se jemu. Hle, když
[27]
uvěřil srdcem, hned toho skutkem dokázal, že pad před ním. Neb člověk zamiluje-li
[28]
to jmeno drahé Ježíš, hned toho skutkem dokáže, klaněje se jemu, aniž bude moci
[29]
zapříti toho, aby mu se neklaněl. Pak-li se (jako oni) jemu neklani, totiż skutečně
[30]
neb tělesně, jistě žeť ho nemiluje, aniž mu poklonu duchovní činí; neb jedno z dru-
[31]
hého pochází, poklona tělesná z poklony srdečné. A tak, co jest [v] vnitřním člověku,
[32]
to ukáže člověk zevnitřní; jakož zákon boží ukazuje, že, ktožkoli v Krista Pána
[33]
uvěřil, srdcem jej zamiloval, hned toho skutkem dokázal. Píše svatý Lukáš v kap.
[34]
17., že Kristus Pán očistil deset málomocnych. Byli-li sou toho očištění všickni
[35]
vděčni, nemuožeme řéci, by byli, poněvadž toho skutkem nedokázali; nébrž chcem-li
[36]
pravdu pověděti, musíme řéci, jakož řeč Kristova okazuje, že nebyli vděčni, krom
[37]
jednoho, kterýžto jakž uhlídal, že očištěn jest, navrátil se, s velikým hlasem velebě
[38]
Boha, a padl na tvář před nohy jeho, dieky činil (tento padl a oni nechtí se kla-
[39]
něti); a ten byl Samaritán. I odpovídaje Ježíš, řekl jest: Však deset očištěno jest,


Text viewFacsimile