EN | ES |

Facsimile view

821


< Page >

366 A. XXIX. Dopisy o rozdílech ve víře

Matúš 4. píše, že takovéž dábel chtěl pokloně od Krista Pána, okázav mu králov- ství světa, řekl: Tyto všecky věci dám tobě, jestliže padna, budeš mi se klanéti." A nebeský Pán ráčil řieci: Jdi, satane, psánoť jest: Pánu Bohu tvému klaněti se budeš. A ve čtení sv. Jana 11. Maria Magdalena u Lazara, bratra svého mrtvého, padla k nohám Ježíšovým, kterýž jest řekl : Nepadaj, neklaněj mi se tak, toliko věř, dostiť mám na srdci, když mi ho pokloníš. Ale přijal to od a bratra vzkřísil z mrtvých. A my čteme, že lidé anděluom božím, nébrž i lidem klaněli se. Onen dobrý Loth, v prvních knihách Mojžíšových napsáno v kapitole 19., klaněl anděluom božím; a v kapitole 33. Jakob klaněl se bratru svému Ezau. A opět sy- nové Jakobovi klaněli se bratru svému Jozefovi. Nad to my tomu jmenu drahému Ježíš, jenž jest spasení naše, klaněti se máme, an sám Kristus Pán, maje se mo- dliti Bohu otci svému, (svatý Lukáš píše v kap. 22.), ráčil na kolena svá kleknúti k naučení našemu, abychom my také, když se jemu modlíme aneb jej vzýváme, na kolena klekali, jemu skutečně se klaněli. Neb písmo: Všeliké Kristovo činční jest naše naučení. Tehdy poněvadž Kristus klekal, nad to my klekati, klaněti se máme.

Druhé, ktož nečiní jmenu božiemu poklony zevnitř, aniž činí vnitř.. Máme napsáno ve čtení svatého Matúše 12.: Z hojnosti srdce ústa mluví. A tak jako ústa sou posel srdce, což v srdci jest, to ústa oznámí, takéž poklona zevnitřní jest dokázání poklony vnitřní. A kdyby Vaněk měl poklonu jmenu božiemu vnitř, nikoli by proti pokloně zevnitřní nemluvil; neb ten člověk, který činí poklonu srdcem jmenu božiemu, hned toho skutečně dokáže, že i hlavy své i kolena svého nakloní; jako onen slepý narozený ve čtení svatého Jana v kap. 9., když se jemu nebeský Pán po uzdravení jeho ukázal a řekl: Věříš-[lji v syna Božieho? Odpověděl on a řekl: Kto jest, pane, abych uvěřil veň? I řekl jemu Ježíš: I viděl si ho, a jenž mluví s tebü, onť jest. A on : Věřím, Pane, a pad, klaněl se jemu. Hle, když uvěřil srdcem, hned toho skutkem dokázal, že pad před ním. Neb člověk zamiluje-li to jmeno drahé Ježíš, hned toho skutkem dokáže, klaněje se jemu, aniž bude moci zapříti toho, aby mu se neklaněl. Pak-li se (jako oni) jemu neklani, totiż skutečně neb tělesně, jistě žeť ho nemiluje, aniž mu poklonu duchovní činí; neb jedno z dru- hého pochází, poklona tělesná z poklony srdečné. A tak, co jest [v] vnitřním člověku, to ukáže člověk zevnitřní; jakož zákon boží ukazuje, že, ktožkoli v Krista Pána uvěřil, srdcem jej zamiloval, hned toho skutkem dokázal. Píše svatý Lukáš v kap. 17., že Kristus Pán očistil deset málomocnych. Byli-li sou toho očištění všickni vděčni, nemuožeme řéci, by byli, poněvadž toho skutkem nedokázali; nébrž chcem-li pravdu pověděti, musíme řéci, jakož řeč Kristova okazuje, že nebyli vděčni, krom jednoho, kterýžto jakž uhlídal, že očištěn jest, navrátil se, s velikým hlasem velebě Boha, a padl na tvář před nohy jeho, dieky činil (tento padl a oni nechtí se kla- něti); a ten byl Samaritán. I odpovídaje Ježíš, řekl jest: Však deset očištěno jest,



Text viewManuscript line view