EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
2 roku 1529. 365

[2]
bodu uchází, tak on také, aby svobodu měl, v postě i v pátek svatý mlíčný i maso
[3]
jisti, potom se i voženiti, od nás odšel. Pravil mi bratr Jan Vyskerský, že Václav
[4]
kmotr tvuoj vedl lid a util v postě aneb v pátek svatý maso jísti, a sám nejedl,
[5]
neb svědomí odpíralo tomu, jiní mluvili jemu: Poněvadž nás tomu učíš, chcem,
[6]
aby je jedl také s námi aneb před námi. A on přinucen sa, i jedl. Hle, svědomí
[7]
odpíralo, a on proti svědomí svému učil; potom z přinucenie i učinil, že jedl
[8]
v pátek aneb v postě maso. Třeba-liž většicho hříchu, než proti svému svědomí
[9]
činiti? Ó kdyby, nesoudiec jinÿch, nahlédli v se, snad by a bez pochyby našli se
[10]
hříšnější býti nežli ty, které viní aneb za hříšné mají. Pro hříchy od jiných odstu-
[11]
pují, a sami od hříchuov čisti nejsú. Veliké oslepeni: mrvu vidi v oku cizím a ve
[12]
svým břevna nevidí! Nejsou-li to praví zákonníci, jenž, jako píše svatý Matúš 23.,
[13]
komáry cedí, velbloudy požírají.

[14]
A kdes pověděl, že v tom zboru, když zpívali, mluvili, a to jméno svaté
[15]
Ježíš jmenovali, že poctivosti a poklony žádné nečinili, a žes o to mluvil s Vaňkem,
[16]
proč se neklanějí tomu jménu, poněvadž svatý Pavel praví k Filipenským v kap. 2.,
[17]
aby ve jméno Ježíše každé koleno klekalo, nebeských, zemských i pekelních: dalť
[18]
odpověď, že vnitř a tak v srdci toliko býti poklona, a ne jako sme se tam kla-
[19]
něli! Pohlediž, milý Václave, mudráka toho kmotra tvého, též Václava, že zjevně
[20]
i s jinými jest proti zákonu božiemu. Však svatý Pavel nejmenuje srdce, než koleno,
[21]
řka, aby ve jmeno Ježíše každé koleno klekalo; a k Římanuom 14. : Psánoť jest:
[22]
Živ sem , praví pán, že přede mnú bude klekati každé koleno. Protož, poněvadž
[23]
upírají poklony zevnitřní, neb skutečné, položím ještě krátce toto proti nim: Jedno,
[24]
že poklona býti skutečná neb tělesná aneb zevnitřní. Druhé, že, ktož nečiní po-
[25]
klony zevnitř, aniž činí vnitř, a tak ktož se skutečně aneb tělesně neklaní, takéž
[26]
duchovně se neklaní.

[27]
Najprv poklona zevnitřní býti , a to nám vyznamenává to slovo poklona.
[28]
Neb poklona, jako by řekl poklonění kolena, a toť jest, což apoštol, ve jmeno
[29]
Ježíše aby každé koleno klekalo aneb klanělo se. Proč schvaluje se ve čtení svatého
[30]
Matúše v kap. 2. poklona zevnitřní oněch tří králuov, že padše na zemi, klaněli
[31]
se ještě dítěti maličkému, Kristu Pánu? Jediné proto, že ji oblibuje nebeský Pán
[32]
a chce tomu, jakož Ezaiáš prorok napsal v kap. 14. A svatý Pavel připomíná, jakož
[33]
sem svrchu napsal. Praví Pán: Přede mnů bude klekati každé koleno. A protož
[34]
svatý prorok v žalmu 28.: Klanějte se Pánu v síni jeho; a v žalmu 65.: Všecka
[35]
země klaněj se tobě, píseň zpívaj jménu tvému. A aby rozuměli, že zevnitř aneb
[36]
tělesně, svatý Jan v zjevení v kap. 22. : Padl sem, abych se klaněl před nohama
[37]
anděla toho, který mi tyto věci okazoval; i řekl jest mi: Hleď, aby toho nečinil,
[38]
neb sem spolusluZebník tvuoj; Bohu se klaněj; totiž: před Bohem padaj, Bohu
[39]
se tak klaněj, ale ne mně, neb sem též služebník boží jako i ty. Opět svatý


Text viewFacsimile