EN | ES |

Facsimile view

821


< Page >

2 roku 1529. 365

bodu uchází, tak on také, aby svobodu měl, v postě i v pátek svatý mlíčný i maso jisti, potom se i voženiti, od nás odšel. Pravil mi bratr Jan Vyskerský, že Václav kmotr tvuoj vedl lid a util v postě aneb v pátek svatý maso jísti, a sám nejedl, neb svědomí odpíralo tomu, jiní mluvili jemu: Poněvadž nás tomu učíš, chcem, aby je jedl také s námi aneb před námi. A on přinucen sa, i jedl. Hle, svědomí odpíralo, a on proti svědomí svému učil; potom z přinucenie i učinil, že jedl v pátek aneb v postě maso. Třeba-liž většicho hříchu, než proti svému svědomí činiti? Ó kdyby, nesoudiec jinÿch, nahlédli v se, snad by a bez pochyby našli se hříšnější býti nežli ty, které viní aneb za hříšné mají. Pro hříchy od jiných odstu- pují, a sami od hříchuov čisti nejsú. Veliké oslepeni: mrvu vidi v oku cizím a ve svým břevna nevidí! Nejsou-li to praví zákonníci, jenž, jako píše svatý Matúš 23., komáry cedí, velbloudy požírají.

A kdes pověděl, že v tom zboru, když zpívali, mluvili, a to jméno svaté Ježíš jmenovali, že poctivosti a poklony žádné nečinili, a žes o to mluvil s Vaňkem, proč se neklanějí tomu jménu, poněvadž svatý Pavel praví k Filipenským v kap. 2., aby ve jméno Ježíše každé koleno klekalo, nebeských, zemských i pekelních: dalť odpověď, že vnitř a tak v srdci toliko býti poklona, a ne jako sme se tam kla- něli! Pohlediž, milý Václave, mudráka toho kmotra tvého, též Václava, že zjevně i s jinými jest proti zákonu božiemu. Však svatý Pavel nejmenuje srdce, než koleno, řka, aby ve jmeno Ježíše každé koleno klekalo; a k Římanuom 14. : Psánoť jest: Živ sem , praví pán, že přede mnú bude klekati každé koleno. Protož, poněvadž upírají poklony zevnitřní, neb skutečné, položím ještě krátce toto proti nim: Jedno, že poklona býti skutečná neb tělesná aneb zevnitřní. Druhé, že, ktož nečiní po- klony zevnitř, aniž činí vnitř, a tak ktož se skutečně aneb tělesně neklaní, takéž duchovně se neklaní.

Najprv poklona zevnitřní býti , a to nám vyznamenává to slovo poklona. Neb poklona, jako by řekl poklonění kolena, a toť jest, což apoštol, ve jmeno Ježíše aby každé koleno klekalo aneb klanělo se. Proč schvaluje se ve čtení svatého Matúše v kap. 2. poklona zevnitřní oněch tří králuov, že padše na zemi, klaněli se ještě dítěti maličkému, Kristu Pánu? Jediné proto, že ji oblibuje nebeský Pán a chce tomu, jakož Ezaiáš prorok napsal v kap. 14. A svatý Pavel připomíná, jakož sem svrchu napsal. Praví Pán: Přede mnů bude klekati každé koleno. A protož svatý prorok v žalmu 28.: Klanějte se Pánu v síni jeho; a v žalmu 65.: Všecka země klaněj se tobě, píseň zpívaj jménu tvému. A aby rozuměli, že zevnitř aneb tělesně, svatý Jan v zjevení v kap. 22. : Padl sem, abych se klaněl před nohama anděla toho, který mi tyto věci okazoval; i řekl jest mi: Hleď, aby toho nečinil, neb sem spolusluZebník tvuoj; Bohu se klaněj; totiž: před Bohem padaj, Bohu se tak klaněj, ale ne mně, neb sem též služebník boží jako i ty. Opět svatý



Text viewManuscript line view