EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
364 A. XXIX. Dopisy o rozdílech ve víře

[2]
těle, že sme hříšní a svému Pánu mnoho vinni, protož jeho jako lékaře svrcho-
[3]
vaného potřebujem; a oni nech nám ho nechají, z rukou neberou, poněvadž pro nás
[4]
pro hříšné, a ne pro spravedlivé, přijíti ráčil, aby nás povolal k pokání, neb die:
[5]
Nepřišel sem povolati spravedlivých, ale hříšných ku pokání.

[6]
Toto jest předivné, že všelicí ti sektáři od nás se oddělují v požívánie du-
[7]
chovních vécech [sic], že nové kněžstvo sobě zvolili a volí; aby od nich jim všecko
[8]
nové bylo, jako by ty všecky věci naší nehodností porušeny byly, a pak v tělesných
[9]
věcech mají s námi spolek, a někdy viece lakomí, než jiní, i voklamají, říkajíc, jako
[10]
tak praví, kteří z nich vycházejí: Oklamal sem svět. To-liž jest zákon, nábožníč-
[11]
kové? Poněvadž vám se zdá, že ste vy teprv pravdu zákona poznali, pročež zákona
[12]
neplníte, oddělivše se od nás duchovními věcmi. Proč s námi požíváte tělesných,
[13]
proč se také v tom neoddělíte? Však zákon 2. Joh. zhajuje řka: Kto nepřináší
[14]
tohoto učení, takového nepřijímajte do domu svého, ani jemu pozdravení dávajte.
[15]
A k Římanuom 12: Nesrovnávajte se s tímto světem; a I. Corinth. 5.: Byl-li
[16]
by kto smilník neb lakomec neb jiný hříšník, velí s takovým ani nejésti. A bratr
[17]
přijda mezi přátely neb na jarmark neb na kupectví, netoliko u zlého hospodáře
[18]
bude, ale i také do krčmy mezi vožralce vejde na pivo neb na víno, a netbá na to,
[19]
že někdy šenkýř bude zlolajce, kostkář, vražedník, cizoložník; a do kostela nepuojde,
[20]
aby se nepoškvrnil, nébrž ještě jako Pikharté a snad i jiní sektáři zapovídají cho-
[21]
zení do kosteluov, a do kréem nic. Oni židé Joh. 18. v menším báli se poškvrniti
[22]
a v věčším nic. Na rathúz nevešli, aby se nepoškvrnili, a Krista Pána nevinného
[23]
a spravedlivého proti zákonu svému vydali na odsúzení smrti i křivě naň svědčili.
[24]
Tak tito nebudou nic věděti na kněze, a však pro něj (nic na něj nedokážíc hod-
[25]
ného) potupí kostel, jemu se vyhnou, aby se nepoëkvrnili; a šenkovnímu domu, v němž
[26]
mnozí neřádové se proti pánu Bohu provozují, nevyhnou se, ani liknují se z ruky
[27]
zlého a netédného senkÿre népoje vziti; tu se neboji poskvrny. Nechmez jich, jako
[28]
nám tak radí nebeský Pán, Mathaei 15.: Nechte jich, slepí sou. Slepý slepého
[29]
povede-li, oba v jśmu upadni.

[30]
A kdež praví ten poběhlý kněz, że pro dobré bydlo byl knězem: a v tu
[31]
sektu jistě nedali sou se proto, aby se postili, poněvadž posty svaté tupí; jakož si
[32]
sám to shled v tom zboře, když také posadili za stuol k jídlu, a bylo v pátek,
[33]
dali dvoje ryby, jedny podpúštěné máslem a druhé tak z rosola, a naposledy sajr,
[34]
k němuž praj najprv Matěj sáhl. Neměj mu za zle, neb jest panem biskupem, jenž
[35]
muož jiné rozhřešiti, jako Římané rozhřešují, netoliko sajr jísti v pátek neb v puostě,
[36]
ale i maso, takéž i on tak činí. Nazuove-liž to ten poběhlec kněz dobrým bydlem
[37]
či zlým? U nás praví býti dobré bydlo, a sami v pátek zlého neměli, žerouc
[38]
s máslem. bych to rád časem v středu neb v sobotu přijal, ten jich puost, který
[39]
si viděl u nich v pátek. A tak muožeš rozuměti, že jako mnich z kláštera pro svo-


Text viewFacsimile