[1] |
364 A. XXIX. Dopisy o rozdílech ve víře
|
---|
[2] |
těle, že sme hříšní a svému Pánu mnoho vinni, protož jeho jako lékaře svrcho-
|
---|
[3] |
vaného potřebujem; a oni nech nám ho nechají, z rukou neberou, poněvadž pro nás
|
---|
[4] |
pro hříšné, a ne pro spravedlivé, přijíti ráčil, aby nás povolal k pokání, neb die:
|
---|
[5] |
Nepřišel sem povolati spravedlivých, ale hříšných ku pokání.
|
---|
[6] |
Toto jest předivné, že všelicí ti sektáři od nás se oddělují v požívánie du-
|
---|
[7] |
chovních vécech [sic], že nové kněžstvo sobě zvolili a volí; aby od nich jim všecko
|
---|
[8] |
nové bylo, jako by ty všecky věci naší nehodností porušeny byly, a pak v tělesných
|
---|
[9] |
věcech mají s námi spolek, a někdy viece lakomí, než jiní, i voklamají, říkajíc, jako
|
---|
[10] |
tak praví, kteří z nich vycházejí: „Oklamal sem svět“. To-liž jest zákon, nábožníč-
|
---|
[11] |
kové? Poněvadž vám se zdá, že ste vy teprv pravdu zákona poznali, pročež zákona
|
---|
[12] |
neplníte, oddělivše se od nás duchovními věcmi. Proč s námi požíváte tělesných,
|
---|
[13] |
proč se také v tom neoddělíte? Však zákon 2. Joh. zhajuje řka: „Kto nepřináší
|
---|
[14] |
tohoto učení, takového nepřijímajte do domu svého, ani jemu pozdravení dávajte“.
|
---|
[15] |
A k Římanuom 12: „Nesrovnávajte se s tímto světem“; a I. Corinth. 5.: „Byl-li
|
---|
[16] |
by kto smilník neb lakomec neb jiný hříšník, velí s takovým ani nejésti“. A bratr
|
---|
[17] |
přijda mezi přátely neb na jarmark neb na kupectví, netoliko u zlého hospodáře
|
---|
[18] |
bude, ale i také do krčmy mezi vožralce vejde na pivo neb na víno, a netbá na to,
|
---|
[19] |
že někdy šenkýř bude zlolajce, kostkář, vražedník, cizoložník; a do kostela nepuojde,
|
---|
[20] |
aby se nepoškvrnil, nébrž ještě jako Pikharté a snad i jiní sektáři zapovídají cho-
|
---|
[21] |
zení do kosteluov, a do kréem nic. Oni židé Joh. 18. v menším báli se poškvrniti
|
---|
[22] |
a v věčším nic. Na rathúz nevešli, aby se nepoškvrnili, a Krista Pána nevinného
|
---|
[23] |
a spravedlivého proti zákonu svému vydali na odsúzení smrti i křivě naň svědčili.
|
---|
[24] |
Tak tito nebudou nic věděti na kněze, a však pro něj (nic na něj nedokážíc hod-
|
---|
[25] |
ného) potupí kostel, jemu se vyhnou, aby se nepoëkvrnili; a šenkovnímu domu, v němž
|
---|
[26] |
mnozí neřádové se proti pánu Bohu provozují, nevyhnou se, ani liknují se z ruky
|
---|
[27] |
zlého a netédného senkÿre népoje vziti; tu se neboji poskvrny. Nechmez jich, jako
|
---|
[28] |
nám tak radí nebeský Pán, Mathaei 15.: „Nechte jich, slepí sou“. Slepý slepého
|
---|
[29] |
povede-li, oba v jśmu upadni.
|
---|
[30] |
A kdež praví ten poběhlý kněz, że pro dobré bydlo byl knězem: a v tu
|
---|
[31] |
sektu jistě nedali sou se proto, aby se postili, poněvadž posty svaté tupí; jakož si
|
---|
[32] |
sám to shled v tom zboře, když tě také posadili za stuol k jídlu, a bylo v pátek,
|
---|
[33] |
dali dvoje ryby, jedny podpúštěné máslem a druhé tak z rosola, a naposledy sajr,
|
---|
[34] |
k němuž praj najprv Matěj sáhl. Neměj mu za zle, neb jest panem biskupem, jenž
|
---|
[35] |
muož jiné rozhřešiti, jako Římané rozhřešují, netoliko sajr jísti v pátek neb v puostě,
|
---|
[36] |
ale i maso, takéž i on tak činí. Nazuove-liž to ten poběhlec kněz dobrým bydlem
|
---|
[37] |
či zlým? U nás praví býti dobré bydlo, a sami v pátek zlého neměli, žerouc
|
---|
[38] |
s máslem. Já bych to rád časem v středu neb v sobotu přijal, ten jich puost, který
|
---|
[39] |
si viděl u nich v pátek. A tak muožeš rozuměti, že jako mnich z kláštera pro svo-
|
---|