EN | ES |

Facsimile view

821


< Page >

364 A. XXIX. Dopisy o rozdílech ve víře

těle, že sme hříšní a svému Pánu mnoho vinni, protož jeho jako lékaře svrcho- vaného potřebujem; a oni nech nám ho nechají, z rukou neberou, poněvadž pro nás pro hříšné, a ne pro spravedlivé, přijíti ráčil, aby nás povolal k pokání, neb die: Nepřišel sem povolati spravedlivých, ale hříšných ku pokání.

Toto jest předivné, že všelicí ti sektáři od nás se oddělují v požívánie du- chovních vécech [sic], že nové kněžstvo sobě zvolili a volí; aby od nich jim všecko nové bylo, jako by ty všecky věci naší nehodností porušeny byly, a pak v tělesných věcech mají s námi spolek, a někdy viece lakomí, než jiní, i voklamají, říkajíc, jako tak praví, kteří z nich vycházejí: Oklamal sem svět. To-liž jest zákon, nábožníč- kové? Poněvadž vám se zdá, že ste vy teprv pravdu zákona poznali, pročež zákona neplníte, oddělivše se od nás duchovními věcmi. Proč s námi požíváte tělesných, proč se také v tom neoddělíte? Však zákon 2. Joh. zhajuje řka: Kto nepřináší tohoto učení, takového nepřijímajte do domu svého, ani jemu pozdravení dávajte. A k Římanuom 12: Nesrovnávajte se s tímto světem; a I. Corinth. 5.: Byl-li by kto smilník neb lakomec neb jiný hříšník, velí s takovým ani nejésti. A bratr přijda mezi přátely neb na jarmark neb na kupectví, netoliko u zlého hospodáře bude, ale i také do krčmy mezi vožralce vejde na pivo neb na víno, a netbá na to, že někdy šenkýř bude zlolajce, kostkář, vražedník, cizoložník; a do kostela nepuojde, aby se nepoškvrnil, nébrž ještě jako Pikharté a snad i jiní sektáři zapovídají cho- zení do kosteluov, a do kréem nic. Oni židé Joh. 18. v menším báli se poškvrniti a v věčším nic. Na rathúz nevešli, aby se nepoškvrnili, a Krista Pána nevinného a spravedlivého proti zákonu svému vydali na odsúzení smrti i křivě naň svědčili. Tak tito nebudou nic věděti na kněze, a však pro něj (nic na něj nedokážíc hod- ného) potupí kostel, jemu se vyhnou, aby se nepoëkvrnili; a šenkovnímu domu, v němž mnozí neřádové se proti pánu Bohu provozují, nevyhnou se, ani liknují se z ruky zlého a netédného senkÿre népoje vziti; tu se neboji poskvrny. Nechmez jich, jako nám tak radí nebeský Pán, Mathaei 15.: Nechte jich, slepí sou. Slepý slepého povede-li, oba v jśmu upadni.

A kdež praví ten poběhlý kněz, że pro dobré bydlo byl knězem: a v tu sektu jistě nedali sou se proto, aby se postili, poněvadž posty svaté tupí; jakož si sám to shled v tom zboře, když také posadili za stuol k jídlu, a bylo v pátek, dali dvoje ryby, jedny podpúštěné máslem a druhé tak z rosola, a naposledy sajr, k němuž praj najprv Matěj sáhl. Neměj mu za zle, neb jest panem biskupem, jenž muož jiné rozhřešiti, jako Římané rozhřešují, netoliko sajr jísti v pátek neb v puostě, ale i maso, takéž i on tak činí. Nazuove-liž to ten poběhlec kněz dobrým bydlem či zlým? U nás praví býti dobré bydlo, a sami v pátek zlého neměli, žerouc s máslem. bych to rád časem v středu neb v sobotu přijal, ten jich puost, který si viděl u nich v pátek. A tak muožeš rozuměti, že jako mnich z kláštera pro svo-



Text viewManuscript line view