EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
z roku 1529. 363

[2]
A mnozí z našich dávají na sobě pohoršení, a někteří tudy od viery a od
[3]
nás odstupují: ale ten kněz ne proto, že by se zhoršil, odstúpil. Neb kněz býti
[4]
dokonalejší nad jiné a nemá se horšiti na ničemž; ale vidí-li co zlého do spolukněze
[5]
svého i do jiného člověka, bez horšení potrestati, přijmi neb nepřijmi; jako
[6]
apoštolé nehoršíce se jeden na druhým, trestali se i jiného každého člověka. toto
[7]
pravím o tom knězi, že se dal mezi sektáře: učinil to neb z pouhé zlosti, aneb že
[8]
snad jest z vyobcovaných aneb zmazaný na své pověsti, i tam chce očištěn býti.
[9]
A toto přidávám, že sektářuom přijíti našeho kněze tolikéž jest, jako nám mnicha
[10]
neb bosáka. Mnich neb bosák z kláštera nepuojde, leč pro svobodu, aneb že něco
[11]
spáchal; a ještě nevím o žádným, a znám jich několik, aby se zachoval, jako na
[12]
kněze by náleželo, po domiech aby se netúlal, ale aby se učil, staršiemu svému
[13]
poddán byl, než hned se zpěčí. A když jediné umí vyčísti česky kázání, hned
[14]
farářem chce býti, a sedláci hned o něj stanou a ješto druhému nebudou nic roz-
[15]
uměti; jakož sem toho svědom, že ještě i kázati budou ho učiti, co špačka mluviti.
[16]
A skrze ty mnichy v této zemi České všecko toto zlé vzniklo. Sám se nenauče, chce
[17]
jiné učiti, a co ještě viec: nebude uměti mluviti, a hned kazatelem bude, ani lidé
[18]
jemu ani sám sobě rozuměti bude. Protož z toho starší naši, a ktož je přijímají,
[19]
počet musejí vydati. A jakož k nám od Rimanuov z klästeruov nic trefného nepři-
[20]
chází, tak od nás k sektářuom žádný bratr věrný a zachovalý nepuojde. Než což
[21]
u nás v vážnosti není, to již mezi jde, a tak, co my vyvržem, to oni přijmou;
[22]
a již pak haněním, mazáním jiných bude chtíti býti dobraj, počestnaj, ješto zákon
[23]
boží tak neukazuje. Ale oni přestupovánie zákona božieho i jiných hříchuov u sebe
[24]
nevidí, než u jiných najmenší věc uhlídají. A ten kněz, i Václav i pan biskup JMt,
[25]
na mnohého kněze svým hrdlem jednoho hříchu smrtedlného nedokázal by.

[26]
Avšak z hříchuov se nevymlúváme, neb všickni jsme zhřešili; jakož svatý
[27]
Pavel Římanuom v kap. 3. mluví; a všickni potřebujeme slávy boží, aniž muož kto
[28]
řieci, v knihách přísloví 20. napsáno: Čisté jest srdce, čist sem od hříchu,
[29]
poněvadž Izaiáš die v kap. 64., že spravedlnosti naše sou jako rúcho nečisté ženy.
[30]
Nechajž oni s svými spravedlnostmi se chlubí, jenž od nás jako od hříšných rovně
[31]
co zákonníci odtrhli se; ale my hříšní utecme se k nebeskému Pánu, kterýžto mocen
[32]
jest nás od hříchuov očistiti, a tak z hříšných učiniti svaté a sebe hodnee, byť nám
[33]
pak toho ti zákonníci nepfáli. Nebť nebeský Pán proto ráčil přijíti na svět, s hříš-
[34]
nými obcovati, hříšným se v ruce dáti, aby hříšníci neliknovali se pro své hříchy
[35]
k němu pfistüpiti. Neb kdyby nebeský Pán, tak jako tito sektáři a Pikharté, od
[36]
hříšných se oddělil, kto z hříšných směl by k němu přistúpiti? Ale Zet jest z své
[37]
lásky veliké k hříšným ráčil se nakloniti; nébrž když zákonníci utrhali mu pro ,
[38]
ráčil je zaskočiti ve čtení svatého Math. 9., Marka 2., Lukáše 5., řka: Nepo-
[39]
třebují zdraví lékaře, ale ti, kteří se zle mají. My zle se máme, dokudž sme v tomto

[40]
46*


Text viewFacsimile