EN | ES |

Facsimile view

821


< Page >

z roku 1529. 363

A mnozí z našich dávají na sobě pohoršení, a někteří tudy od viery a od nás odstupují: ale ten kněz ne proto, že by se zhoršil, odstúpil. Neb kněz býti dokonalejší nad jiné a nemá se horšiti na ničemž; ale vidí-li co zlého do spolukněze svého i do jiného člověka, bez horšení potrestati, přijmi neb nepřijmi; jako apoštolé nehoršíce se jeden na druhým, trestali se i jiného každého člověka. toto pravím o tom knězi, že se dal mezi sektáře: učinil to neb z pouhé zlosti, aneb že snad jest z vyobcovaných aneb zmazaný na své pověsti, i tam chce očištěn býti. A toto přidávám, že sektářuom přijíti našeho kněze tolikéž jest, jako nám mnicha neb bosáka. Mnich neb bosák z kláštera nepuojde, leč pro svobodu, aneb že něco spáchal; a ještě nevím o žádným, a znám jich několik, aby se zachoval, jako na kněze by náleželo, po domiech aby se netúlal, ale aby se učil, staršiemu svému poddán byl, než hned se zpěčí. A když jediné umí vyčísti česky kázání, hned farářem chce býti, a sedláci hned o něj stanou a ješto druhému nebudou nic roz- uměti; jakož sem toho svědom, že ještě i kázati budou ho učiti, co špačka mluviti. A skrze ty mnichy v této zemi České všecko toto zlé vzniklo. Sám se nenauče, chce jiné učiti, a co ještě viec: nebude uměti mluviti, a hned kazatelem bude, ani lidé jemu ani sám sobě rozuměti bude. Protož z toho starší naši, a ktož je přijímají, počet musejí vydati. A jakož k nám od Rimanuov z klästeruov nic trefného nepři- chází, tak od nás k sektářuom žádný bratr věrný a zachovalý nepuojde. Než což u nás v vážnosti není, to již mezi jde, a tak, co my vyvržem, to oni přijmou; a již pak haněním, mazáním jiných bude chtíti býti dobraj, počestnaj, ješto zákon boží tak neukazuje. Ale oni přestupovánie zákona božieho i jiných hříchuov u sebe nevidí, než u jiných najmenší věc uhlídají. A ten kněz, i Václav i pan biskup JMt, na mnohého kněze svým hrdlem jednoho hříchu smrtedlného nedokázal by.

Avšak z hříchuov se nevymlúváme, neb všickni jsme zhřešili; jakož svatý Pavel Římanuom v kap. 3. mluví; a všickni potřebujeme slávy boží, aniž muož kto řieci, v knihách přísloví 20. napsáno: Čisté jest srdce, čist sem od hříchu, poněvadž Izaiáš die v kap. 64., že spravedlnosti naše sou jako rúcho nečisté ženy. Nechajž oni s svými spravedlnostmi se chlubí, jenž od nás jako od hříšných rovně co zákonníci odtrhli se; ale my hříšní utecme se k nebeskému Pánu, kterýžto mocen jest nás od hříchuov očistiti, a tak z hříšných učiniti svaté a sebe hodnee, byť nám pak toho ti zákonníci nepfáli. Nebť nebeský Pán proto ráčil přijíti na svět, s hříš- nými obcovati, hříšným se v ruce dáti, aby hříšníci neliknovali se pro své hříchy k němu pfistüpiti. Neb kdyby nebeský Pán, tak jako tito sektáři a Pikharté, od hříšných se oddělil, kto z hříšných směl by k němu přistúpiti? Ale Zet jest z své lásky veliké k hříšným ráčil se nakloniti; nébrž když zákonníci utrhali mu pro , ráčil je zaskočiti ve čtení svatého Math. 9., Marka 2., Lukáše 5., řka: Nepo- třebují zdraví lékaře, ale ti, kteří se zle mají. My zle se máme, dokudž sme v tomto

46*



Text viewManuscript line view