EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
362 A. XXIX. Dopisy o rozdílech ve víře

[2]
Potom opět u dobrého kněze Bartoše v klášteře byl, a jiných drahně kněží věrných
[3]
přivedl bych, kteří ještě živi sou, ješto jemu i jiným lidem střídmost jich známa jest.

[4]
Ten kněz že jest všel neřádně v kněžství, ne pro práci, jakož svatý Pavel
[5]
k Timotheovi v prvním listu v kap. 2. praví: Žádá-li kto biskupství, dobré práce
[6]
žádá, ale aby jedl, toliko robotu lidskü; protož ten úřad potupil, modlářstvím
[7]
nazval, v rotu zvláštní se vydal, odšel rovně jako Jidáš od Krista pána, od apošto-
[8]
luov k zákonníkuom, potom se oběsil, a tomuto nevím, i s jeho tovaryši i s důstoj
[9]
ným biskupem, nač přijde. Pán nebeský v to raé nahlídnüáti a pfetrhnouti. Není-li :
[10]
to divné a srdce jich nad Faraonovo zatvrzené? Na zlych se hor&í a na dobrych
[11]
se nevzdělávají; pro zlé činy některých kněží odstupuji od viery, a pro dobré obco-
[12]
véni jinych knéZi u viefe se netvrdí. Tehdy prvnější církev svatá měla se zhorśiti
[13]
na apoštolích pro jich prohřešení a je i ty kněží, kteří od nich pošli, zavrci a jiné
[14]
sobé vyvoliti, jako tito a Pikharté tak činí. Nebo všickni apoštolé zhřešili: Jidáš,
[15]
svatý Jan píše 12., že byl zloděj, potom svého pána zradil a oběsil se, a též, jako
[16]
čtení svatá ukazují, úřadu apoštolského užíval, jako jiní apoštolé, neb též křtil,
[17]
kázal, dábly vyháněl, nemocné uzdravoval, jako svatý Petr neb jiný apoštol. O tom
[18]
píše svatý Matúš 10., svatý Marek 3. a 6. A zdaž všickni nezhřešili nad nebe-
[19]
ským Pánem? Ale snad dějí: že ještě nebyli styrzeni duchem svatým. Však i potom
[20]
zhřešili; píše svatý Pavel Galatským 2. řka: A když přišel Petr do Antiochii,
[21]
zjevně sem se jemu protivil, neb jest byl hoden trestání; nebo prvé, než přišli
[22]
někteří od Jakuba, jídal s pohany, a když přišli, liknoval se a odděloval se od nich,
[23]
boje se těch, kteří byli z židovstva obráceni; a jeho pokrytství povolovali i jiní židé,
[24]
takže i Barnabáš uveden byl od nich v to pokrytství. Ale kdy sem uzřel, že se ne-
[25]
právě mají k pravdě čtení, řekl sem Petrovi přede všemi: poněvadž ty, sa židem,
[26]
pohansky si živ, a ne židovsky, kterakž tehdy vedeš k tomu pohany, aby židovsky
[27]
živi byli? A opět o jiných čte se v skutcích apoštolských 15., že mezi nimi stala
[28]
se ruoznice, neb takto stojí napsáno: Pavel k Barnabášovi: Vrátíce se, na-
[29]
vštievme bratří po všech miestech, v nichž sme kázali slovo boží, kterak se mají.
[30]
Tehdy Barnabáš chtěl pojíti s sebú Jana, jenž příjmí měl Marek; ale Pavel prosil
[31]
ho řka, protože jest byl odšel od nich z Pamphilii a ne&el s nimi ku práci, aby
[32]
ho nepojimal. I stalo se jest mezi nimi rozdělení, tak že sta se rozešla ruozno oc.
[33]
Hle, že i mezi apoštoly, jenž měli prvotiny ducha svatého, nalezali se nedostatkové;
[34]
čím pak mnohým viece při nás! A poněvadž satan pokúšel se o slüpy naše, i kterakž
[35]
nám odpustí a o nás nepokusí se? Jediné nebeský Pán nerač dáti mu zvítěziti.
[36]
A kto z těch nových křesťanuov jest bez hříchu, vrz na nás na hříšné, bídné, ne-
[37]
hodné sluhy Kristovy kamenem. Známeť se samy v svých nedostatcích, v svých
[38]
vinnách [sic]; protož se k němu s pokorú utíkáme, který přišel, aby hříšným svü
[39]
milost dal.


Text viewFacsimile